© A. Hansen

Kommentar: Udviklingen i bilindustrien overhaler Lars Løkke's klimamål indenom

Regeringen vil forbyde biler uden elektrificering fra 2030. Fra biludstillingen i Genève er meldingen, at branchen er klar længe inden da

12. marts 2019 af Mikkel Thomsager

Seat el-Born er konceptet til Seat's første elbil, der ventes i Danmark allerede i 2020 umiddelbart efter, at VW har lanceret sin elbil.

© A. Hasen


Biludstillingen i Genève er usædvanlig voldsom og intens. 

Superbilerne står i kø, og det samme gør masser af nye tekniske løsninger. Elektrificeringen står foran en eksplosion, som vil overhale regeringens mål om elektrificering af alle nye biler i Danmark fra 2030 indenom.

En tur rundt på standene hos de store bilproducenter dokumenterer, at eldrift – som hybrid eller ren elbil – allerede er en naturlig del af udviklingsplanen hos stort set alle masseproducenter. Selv Jeep er med på den og klar med nye hybrider næste år.

Markedet efterspørger elektrificerede biler

Det handler primært om at være klar med de produkter, som kunderne ønsker, når de ønsker dem, og selv om miljøansvaret ind til videre er stærkere hos unge end hos ældre kunder, så er producenterne klar til at spille med. 

Fra 2020 kommer et stort udvalg af el- og elektrificerede biler i form af hybrider og opladningshybrider, som bliver standard i alle de større producenters modelprogrammer.

Øverste chef for Mercedes, Ola Källenius, ser infrastrukturen som elbilens største udfordring. 

© Daimler

Producenter tager sin del af regningen

De kommende år vil elbiler være dyrere at producere, så de bliver dyrere for kunderne, og indtjeningen bliver ringere for producenterne. Den nyudnævnte øverste chef for Mercedes, svenskeren Ola Källenius, mener, at elbilen økonomisk set skal gennemleve en overgangsperiode på fem til syv år, før den er 100 procent prismæssigt konkurrencedygtig.

Men han og Mercedes er klar til at påtage sig sin del af udgiften som en investeringen i fremtidens marked, og han ser ikke subsidiering som en afgørende faktor.

”Hvis elbilerne hjælpes på vej med kontante præmier og lavere afgifter, fremskyder det processen, der hvor sker, men det er ikke afgørende for elbilernes udbredelse på sigt”, siger Ola Källenius, som dog er mere forbeholden over for infrastrukturens indflydelse på elbilernes udbredelse.

”Hvis elbilkunder oplever udfordringer med at oplade deres biler i forskellige sammenhænge, så vil det spille ind på salget”, slår Mercedes-chefen fast.

Usikkerhed om diesel

Der er mere uenighed omkring dieselmotorer. 

Kendsgerningen er, at dieselmotoren fra 2021 er den reneste form for forbrændingsmotor, og allerede nu opfylder flere af de store produceret kravet om partikelfri forbrænding i dieselmotorer. 

Men dieselmotorens ry har ramt markedet, som er faldet markant. Nogle steder mere end andre.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.