Kommentar: Registreringsafgiften har det godt

...og det bliver den ved med på trods af dagens hæderlige forsøg på at diskutere en omlægning

25. september 2014 af Mikkel Thomsager

Dagens udgave af Dagbladet Børsen tager hul på enhver bilforhandlers frygt: Relancering af diskussionen om en omlægning af registreringsafgiften. Hver gang emnet kommer op i medierne og der tales seriøst om den eventuel omlægning, reagerer danske bilkøbere med at holde igen med at købe ny bil. Årsagen er naturligvis, at vi ikke vil risikere at købe en bil, der dagen efter bliver sat voldsomt ned i pris.

Liberal Aliance har spurgt Finansministeriet, hvilke konsekvenser en reduktion af registreringsafgiften vil få for samfundsøkonomien. Det overraskende svar er, at en reduktion af afgiften på 5 milliarder kr. vil skabe 10.000 nye job.

Nok taber vi 5 milliarder kr. i indtægt, men 10.000 nye job vil give betydeligt mere i skatteindtægt og sparede udgifter til offentlig understøttelse. Det burde være en no brainer.

Ikke overraskende er de politiske svar præcis så vattede, som man kan forestille sig, når et forslag ser for godt ud til at være sandt. Uanset om det rent faktisk er sandt.

I Børsens artikel topper de regerende socialdemokrater med et svar, vi ikke kan bruge til noget som helst. Skatteordfører Astrid Kragh slår fast, at omlægningen skal være udgiftsneutral. Som alle andre, der fremfører det argument, siger hun ikke hvad, en omlægning skal være neutral i forhold til, hvilket er afgørende.

Indtægter fra registreringsafgift halveret på fem år

En reduktion af registreringsafgiften på 5 milliarder kr. svarer cirka til en halvering af den samlede indtægt i forhold til 2013. Men for bare fem år siden var statens indtægt dobbelt så høj, altså over 20 milliarder kr. Så det provenu-neutrale spørgsmål giver kun mening, hvis vi ved, hvilket afgiftsår, vi skal tage udgangspunkt i.

De seneste afgiftsomlægninger har været en stor succes for nuværende og tidligere regeringers ønske om, at reducere CO2-udslippet fra bilparken. Faktisk har bilsalget slået rekord tre år i træk, og bilparken i Danmark har aldrig været større, samtidig med at det samlede CO2-udslip fra personbiler i Danmark er faldet.

For personbiler betales der 105 pct. registreringsafgift af værdien op til 79.000 kr. og 180 pct. af resten. Det lyder jo enkelt og overskueligt, men kludetæppet af undtagelser, fradrag og indviklede regler betyder, at de mindste biler ofte helt slipper for registreringsafgift. Faktisk får staten kun mindsteafgiften på 20.000 kr. pr. bil ind på op mod halvdelen af nye solgte biler i Danmark.

Så mens friløberne fra Liberal Aliance, der kan foreslå hvad som helst i sikker forvisning om, at de aldrig får et kommas indflydelse på noget som helst, står både denne og andre regeringer med det problem, at operationen er lykkedes, men patienten - i form af registreringsafigiften - er om ikke helt død, så delvis død.

Derfor kan Finansministeriet komme med alle de beregninger de vil, lige som Liberal Aliance kan komme med alle de forslag, de vil. Ingen med indflydelse tør pille ved registreringsafgiften. Afgiftspresset på nye biler er reelt faldet markant de seneste år (fordi vi køber mikrobiler) og C02-udslippet er også faldet (fordi mikrobilerne på papiret kører langt på literen).

Eneste reelle tvivlsspørgsmål, som en regering skal tage stilling til inden for det næste år, er, om elbilernes afgiftsfritagelse skal forlænges. Afgiftsfritagelsen udløber 31. december 2015 og lur mig, om ikke den bliver forlænget med tre eller fem år.

I mellemtiden kan du trygt fortsætte med at købe bil, sådan som du havde planlagt.

Diskussionen er oppe igen, men der sker ikke noget - det garanterer jeg for.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...