Købsråd: Køb ikke elbil nu

En privatøkonomisk risikovurdering af valget mellem benzin-, diesel, el eller hybrid placerer klart den største risiko på elbilerne lige nu

30. oktober 2018 af Mikkel Thomsager

Regeringens miljøudspil på trafikområdet, har givet stor usikkerhed om nybilkøb, ikke mindst i forhold til elbiler. En simpel opvejning, af udsigterne afskrivning på en ny bil købt nu, peger klart på elbilerne som de mest risikofyldte. 

Den foreslåede præmieordning giver usikkerhed om værditabet og dermed totaløkonomien ved køb af en elbil. Hertil skal regnes den økonomiske usikkerhed omkring degenereringen af batteriet.

Trods alle gode hensigter gør det elbilen til det mest usikre nybilkøb lige nu, mens den udskældte dieselbil er bedre end sit rygte.

Så hvad gør du du, hvis du står for at købe ny bil nu?

Svaret er, gør som du gjorde, sidst du købte ny bil: Vælg den, der passer til dit behov. Med et mindre kørselbehov, normalt under 15.000 km om året med mange små ture, vil en benzinbil med lille motor være det rigtige. Ved stort kørselsbehov, altså over 15.000 km og med mange lange ture, vil en ny, økonomisk dieselbil være den rigtige løsning.

Joker: Opladningshbyrid

Jokeren kan være en opladninghybrid. Hvis du gerne vil pudse glorien, uden udsigt til kæmpe afskrivning, har både VW, Kia, Hyundai og Toyota nye opladningshybridbiler, hvor merprisen i forhold til benzin eller diesel er så lille, at afskrivningen formentlig ikke bliver kæmpe. 

Om ikke andet opvejes en merafskrivning af det, du sparer i brændstof, hvis du er omhyggelig med at lade bilen op. Men opladningshybridbiler giver dog ikke mening, hvis du kører mange lange ture.

Usikker elfremtid

Elbilens problem er den usikre fremtid. Forhandlingerne om den fremtidige afgift trækker ud, hvilket understreger, at hele Folketinget ikke kan finde fodslag, selv om alle partier blotter glorien, når talen falder på elbiler.

Selv hvis regeringens forslag om en fast afgift på 20 procent i to år, og en her og nu præmier til de, der køber en elbil, skulle falde på plads, har loven kun bidraget til elbilens usikre fremtiden, og dermed undermineret salget. 

For hvem tør købe en elbil, når fremtidsudsigterne for sådan en blot rækker to år ud i fremtiden.

Oven i usikkerheden om afskrivningen på hele bilen, skal køberen forholde sig til værdien af batterierne. De degenereres over tid. De holder formentlig ikke i hele bilens levetid, og skal derfor skiftes ud på et tidspunkt, men hvad koster det, og hvad betyder det for bilens værdi, når den er syv eller ti år gammel?

Ro på og lang plan

Der er flere gode elbiler på vej, og både Hyundai Kona Electric og Jaguar I-Pace er med i opløbet til kåringen af Årets Biler i Danmark, og især Jaguar I-Pace udgør et gennembrud. Men økonomisk set er fremtiden usikkerhed for elbilerne.

Skal elbilerne vinde fodfæste, og dermed sælge i et antal, der kommer bare i nærheden af det regeringen foreslår og Folketinget håber, så skal de have en økonomisk fordel. 

Men først og fremmest skal vi, der skal købe dem, have en troværdig, langsigtet, klar politisk plan, som giver tillid til, at der ikke bliver slukket for strømmen til elbilerne, sådan som der gjorde det, da nogle partier fik ondt i janteloven over, at det gik godt for Tesla.

Den sikkerhed er også essentiel for de, der skal sørge for den infrastruktur, der i sidste ende bliver afgørende for elbilens succes.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.