Klumme: Miljødebatten er afsporet

Mikkel Thomsager lytter atter til Donald Trump, men er kørt tør i debatten om CO2-udledningens betydning for jordklodens ve og vel.

26. marts 2019

Denne klumme er første gang bragt i Bil Magasinet nr. 1903. 

En anden sandhed

Jeg er begyndt at lytte til Donald Trump – igen. Siden kort efter han tiltrådte som USA’s præsident for godt to år siden, har jeg undgået at lytte til ham, fordi han aldrig sagde andet end sludder, som kun de mest fanatiske, lokale fans kunne bruge til noget. Nu er jeg begyndt at lytte til ham igen. For det han siger nu, er så fjollet, at det er blevet til “stand up”-komik fra den virkelige verden. Og det er underholdende.

Når det gælder miljødebatten i forhold til CO2-udledning, har den endnu ikke nået det underholdende stadie. Jeg er dog alligevel tæt på at afstå fra at følge med i debatten, som har antaget samme karakter af skinger råben, som Donald Trump havde, da han tiltrådte som præsident – og for den sags skyld også før.

Jeg bliver træt før tid, når jeg hører, at jeg skal afstå fra at se Netflix, fordi deres servere bruger strøm, at jeg skal spise ris hentet langt væk frem for kød, der produceres her hvor jeg bor, og at jeg skal køre elbil frem for dieselbil. Altså medmindre jeg havde tænkt mig at flyve, for så er en dieselmotor bedre end en jetmotor. Alt sammen i CO2-udledningens hellighed.

Skal jeg følge alle gode råd, der vil redde kloden, er den eneste løsning, at jeg begår selvmord, så jeg ikke er her længere.

Men det er jeg, og netop mængden af bydende påbud og skræmmende forudsigelser har fået mig til at vende tilbage til en af mine få grundregler i livet: Når for mange har for travlt med at fortælle mig for meget sandhed, er det sjældent en rigtig sandhed. Så er CO2-problemet en sandhed på højde med det meste af Donald Trumps sludder?

Næppe. Der er nok noget om snakken. Under alle omstændigheder er der et konstant stigende behov på transport i almindelighed og individuel transport i særdeleshed over hele kloden. Alle løsninger, der kan udvide mulighederne og sprede energibehovet på flere kilder, har et formål – både praktisk, økonomisk og måske miljømæssigt.

Nu har jeg faktisk ikke Netflix, jeg spiser gerne ris, og jeg kører bestemt hellere bil, end jeg flyver, hvis det giver mening. Så alene dér har vi tre fjollede miljøsandheder, som pudser min CO2-glorie helt uden at jeg har ændret adfærd.

Til gengæld er jeg klar til at omfavne ny teknologi og har al grund til at tro, at udviklingen kan ændre grundlæggende ved tingene.

Det aktuelle teknologiske svar på CO2-problemet i transportafdelingen hedder elbiler. Der er mange nye modeller og påfund på vej i den henseende fra alle de store bilmærker, men også omkring elbilerne hersker en skinger råben, som vækker min grundlæggende mistro. Ja, elbiler er én løsning, og under alle omstændigheder udvider de mulighederne for din og min transport, men er elbiler den eneste løsning?

Det tror jeg ikke, og jeg tror, at dem, der slår fast, at det er tilfældet, gør sig skyldige i, at færre leder efter de nye og måske endnu bedre løsninger til gavn for din og min transport, økonomi og CO2-udledning.

Hvis man eksempelvis kunne bruge CO2 til at producere et brændstof, ville det jo ikke bare reducere udledningen – det ville reelt også sænke udledningen. Det kunne eksempelvis være biogas, produceret af gødning. Eller noget helt andet.

CO2 med både for og imod

Johannes Krüger, professor emeritus, dr. scient., Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning ved Københavns Universitet forsøger i bogen “Klima-myten – et opgør med tidens CO2-panik” at sætte debatten om vores CO2-udledning ind i en sammenhæng. Bogen kan tolkes derhen, at klodens forandring ikke er menneskeskabt, men derimod en del af økosystemets naturlige udvikling. Den slags udtalelser er ikke velset hos hovedparten af verdens klimaforskere, som holder fast i, at den menneskeskabte CO2--udledning er en kapgang mod verdens undergang.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.