Vil du kunne huske en Toyota Aygo om 20 år?

KLUMME: Leasingløsninger har gjort trafikbilledet betydeligt mere interessant at se på, ikke mindst om søndagen. Men Mikkel Thomsager frygter, at nutidens hverdagbiler bliver de eksotiske biler allerede om få år.

20. august 2020 af Mikkel Thomsager

Klumme af Mikkel Thomsager, Chefredaktør på Bil Magasinet

Færdes du på veje, som ofte benyttes til søndagsture, har du bemærket, at mængden af specialbiler har været stærkt stigende de senere år. Har du en søndag eftermiddag i sommerhalvåret overskud, kan du lave din egen biludstilling ved at sætte dig i vejkanten ved Strandvejen – hvor som helst i Danmark. I godt vejr får du udsigt til et pænt udvalg af alt fra veteraner og youngtimere til nye superbiler på endnu nyere nummerplader.

De senere års fleksible leasing-løsninger har åbnet for, at andre end velhavere kan nyde lækre biler på søndagsturen. Selv uden formue kan lønmodtagere nu også lease en luksusbil i en periode. Det er en vindersituation for alle. Flere forskellige biler på de danske veje, større udvalg til danske bilentusiaster og flere køreoplevelser til alle. Vor bilpark bliver større, med deraf følgende større indtægt til staten, men specialbiler bruges ofte sparsomt, hvorfor de ikke fylder i trafikken. Bortset fra på Strandvejen om søndagen i sommerhalvåret.

Er specialbiler fremtidens hverdagsbiler?

Til gengæld kan specialbilerne vel blive hverdagsbiler netop der i fremtiden. For mens leasing-løsningen øger opmærksomhed og tilgængelighed af eksotiske biler, så fører strammere emissionsregler og skrotningsordninger til, at almindelige biler – dem du bruger til hverdag netop nu – fjernes fra jordens overflade, mens du ikke savner dem.

Netop nu vil du ikke et øjeblik overveje, om en 10 år gammel Toyota Aygo skal sendes til de evige skrotmarker. For hvem savner en mikrobil med dårlig sikkerhedsudstyr og træls finish. Men om 20 år vil det være som om, den aldrig har eksisteret. Da vil det være den, du stirrer efter, på Strandvejen søndag eftermiddag, og du vil udbryde: “Den kan jeg huske, sådan en havde min mor”.

Miljøzoner siden 2008

København og Frederiksberg etablerede sin miljøzone 1. september 2008, mens Aalborg fulgte i februar 2009, og Odense og Aarhus i 2010. 1. juli 2020 blev reglerne skærpet.

Flere årtiers bilkultur vil være væk

Problemet er ikke transportmidlet i sig selv. Problemet er den samme gevinst for variation, kultur og velfærd, som de eksotiske biler er i dag. Med Aygo’s død i det dansk Strandvejs-billede dør et stykke dansk kultur. Det gør os fattigere som mennesker i almindelighed, men ikke mindst som danskere.

Om 20 år vil vi stå tilbage med oplevelsen af, at flere årtiers bilkultur er væk, og på samme måde, som vi beklager dyrearters forsvinden i naturen, vil vi slå os selv oven i hovedet og sige: “Hvorfor var der ikke nogen, der tænkte på det”?

I juli stødte jeg på endnu en forhindring, som vil fjerne et stort antal gamle biler fra de danske veje. Jeg har købt en bil, der er registreret som varevogn på papegøjeplader. Det er en dieselbil, og den er fra 1989, hvilket betyder, at den ikke har partikelfilter. Dermed var den fra 1. juli 2020 forment adgang til Danmarks miljøzoner. Det vil sige den indre by i København/Frederiksberg, Odense, Aalborg og Aarhus. Jeg kan faktisk ikke køre på arbejde i den.

Som med alle de almindelige biler, der bliver skrottet, når de er 15 år eller før, er argumentet om, at man ikke vil have forurenende biler i tæt bebyggede områder til at forstå. Men det betyder også øget forbrug. Vi skal skifte bil ud hele tiden. Ikke for at tilfredsstille den indre forbrugsdrøm, men denne gang med argumentet om, at det er godt for miljøet.

Jeg tror, det ville gavne miljøet, hvis vi holdt gang i vores eksisterende bilpark lidt længere, og det bliver i hvert fald en fattigere kultur, når den danske bilparks historie køres til skrot på samlebånd.

Denne klumme har været bragt i Bil Magasinet BM2008, august 2020

Indkørsel forbudt


Mikkel Thomsager har købt en varebil med dieselmotor fra 1989. Fra 1. juli 2020 er den blevet forment adgang til centrum af fire danske byer, hvilket yderligere gør den til en truet art. Redaktøren er dog stålsat i sit noget finurlige bilkøb, som du kan se meget mere om hér!

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...