Klumme: Kan biler fra Kina have karaktér?

Mange nye bilmærker kommer til Danmark uden historie og fortid. Det gør dem karakterløse. Men gælder det især for biler fra Kina?

24. december 2022 af Mikkel Thomsager

I november fik vi adgang til Kia EV6 GT i Danmark. Det er den længe ventede 585-hestes variant af Kia’s succesfulde elbil. 

Siden modellen blev afsløret, så vi frem til den Kia, der kan ses som elbilernes svar på det, vi kendte som GTi-modeller i 00’erne. Vi bookede omgående FDM Sjællandsringen for at teste dens “drift mode”, altså et køreprogram der gør det let at køre sidelæns med bilen. 

Det gik ikke helt som forventet. Faktisk kørte vi af banen flere gange, men den mytiske fortælling om bilen potentiale og evner voksede.

Biler med historie kører bedre

Den slags er eksempelvis en original Mini proppet med. Altså historier om præstationer, evner, meritter og steder, sammenhænge og optrædener, som bilen har medvirket i. 

Det gør jo grundlæggende ikke noget for din brug af bilen i din hverdag, men du kører rundt med historierne som en del af bilens virkelighed, og det influerer på din opfattelse af, hvad du kører i. 

Begrebet er ikke unikt for biler. Det gælder alle mærkevarer. De er dyrere end ukendte mærker, selv om kvaliteten ikke nødvendigvis er bedre. Vi køber ind i en historien, der fortæller noget om mig, fordi jeg har valgt dét produkt. 

Men det gælder i endnu højere grad for biler, dels fordi biler i sig selv er en dyr forbrugsgode, og dels fordi du fylder bilen med dig selv og sidder som i et udstillingsvindue bag rattet, når du kører.

Det er udfordringen for de mange nye mærker, der introduceres i Danmark i øjeblikket. Det kan vel være fine biler, der gør alt eller meget rigtigt og fornuftigt, men det giver os stadig ikke rigtig en idé om, hvad der er for en bil. For der følger ingen historie med, og så har vi ikke noget at relatere til.

For nogle modeller og mærker bliver det historieløse historien i sig selv. Altså det at modellen hedder noget sjovt, ser helt anderledes ud og at den kommer fra et sted, vi ikke har hørt om - eksempelvis biler fra Kina. Det kan mærker og modeller måske leve af i en periode, men det tror jeg ikke, de kan på længere sigt.

Ovenstående er en version af lederen fra Bil Magasinet #2301. Har du abonnement kan du læse magasinet elektronisk på Wype.dk.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...