KLUMME: Giver min benzindrevne Volvo virkelig CO2-problemer for kloden?

Chefredaktøren er ved at være godt træt af klimadebatten: "Jeg tror simpelthen ikke, at hver en istap, der smelter, refererer direkte til udstødningen på min Volvo V40". Læs hele klummen hér!

26. marts 2020 af Mikkel Thomsager

Jeg er en hvid mand midt i 50’erne, hvilket grundlæggende parkerer alt, hvad jeg siger i forhold til klimadebatten i overbærenhedens overhalingsbane. 

Jeg må gerne nikke og sige, at brintbiler er fede, og at jeg da også snart vil købe mig en hybridbil. Jeg må også gerne sige noget pænt om økologiske måltidskasser, elbiler og Greta Thunberg. 

Jeg må tale om min egen mangel på indsigt i emnet, og – i tråd med den generelle overbærenhed – må jeg gerne undskylde min egen manglende indsats på området. For uanset hvilken attitude, jeg tager på mig, så gør en hvid mand midt i sin bedste alder aldrig helt nok.

Grete Thunberg er hellig

Men jeg må endelig ikke sige noget, der bare kommer i nærheden af at stille spørgsmål til klimadebatten, og jeg skal helt afstå fra overhovedet at nævne Greta Thunberg. 

Da får jeg omgående at vide, at jeg bare føler mig truet – ikke bare på min status som hvid mand, men på mit liv.

Selv om jeg føler mig ramt på emnet, er det måske ikke kun fordi, jeg er en hvid mand midt i 50’erne, for mens gæve politikere de senere år har stået på mål for ytringsfriheden, Muhammed-tegninger og velfærd (som i virkeligheden er en skat), er talen om klimaet ved at antage karakter af vedtaget folkelov.

Udemokratiske midler for den gode sag

Stadigt flere giver udtryk for, at der skal andre drastiske og sågar udemokratiske midler i brug for at tvangsgennemføre de forholdsregler, som forskerne påpeger er nødvendige for at redde kloden. 

Det er den, der går til grunde, fordi min Volvo udleder CO2, når jeg kører rundt i den, og dermed forårsager en generel temperaturstigning på kloden, der medfører livstruende klimaforandringer af enhver art.

De forskere, der siger noget andet, er ifølge klimaets folkelov ikke rigtige forskere og for at sikre en tilstrækkelig hurtig klimarevolution af samfundet, er det nu på tale, simpelthen at forbyde udtalelser fra “de forkerte” forskere, mens “de rigtige” forskere skal på skoleskemaet over hele landet.

Redaktionen skriver hver måned en klumme i Bil Magasinet. Start dit abonnement i dag, så er du sikker på at få Danmarks bedste læsestof om biler i din postkasse hver måned – KLIK HÉR!

Klimaforskning som verdensøkonomi

Sådan ser det i hvert fald ud gennem de tykke briller på en hvid mand midt i 50’erne. Og jeg er helt uenig.

Måske bliver hvide mænd i 50’erne bare lettere provokeret, end andre mennesker, men jeg er provokeret af, at forskningen er vedtaget og afgjort i stedet for objektivt undersøgende. Jeg tror ikke, CO2-udfordringen kan tilegnes alt fra gulerødder til alufælge. Jeg tror, vi får svar, som vi spørger. Vi finder det, vi leder efter.

Så når dagsordenen hedder klimaforandring som følge af CO2-udledning, finder vi årsagerne til det. De er nu blevet så mange, at de går i selvsving, så “rigtig” klimaforskning er blevet til en verdensøkonomi i sig selv.

Jeg er ikke klimaekspert, men når for mange råber for højt om det samme i for lang tid, når min sludder-radar det røde felt, og der har nålen stået i et stykke tid. Jeg tror simpelthen ikke, at hver en istap, der smelter, refererer direkte til udstødningen på min Volvo V40 2,0.

Dermed ikke sagt, at vi ikke skal dyrke elbiler og forske i nye biltyper. Fremtiden åbner nye muligheder, og “de rigtige” forskeres verdensøkonomi kan også blive til virkelighed i Danmark, når vi som nogle af de første, bliver gode til at udnytte mulighederne. 

Jeg er bare træt af, at være parkeret i overbærenhedens overhalingsbane, for det er ikke mig, der er galt på den.

Ovenstående opinion er hentet fra BM2004/April 2020

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...