Klumme: Det gode Skat

Klummen i Bil Magasinet har haft en tendens til at blive rammen om nye anklager mod Skat. Så her er historien om en god kontakt med etaten fortalt af chefredaktør Mikkel Thomsager.

14. august 2018 af Mikkel Thomsager

“Jeg har aldrig haft problemer med Skat” proklamerede min gode ven Henrik med et forbavset udtryk i ansigtet. “Jeg har læst historierne og hørt om folk, der bøvler med etaten, men jeg har aldrig haft problemer”, lød det.

Henrik og jeg har gået i gymnasiet sammen. Vi ses stadig, og snakken falder altid på biler. Siden gymnasiet var han en del år i forsvaret, inden han blev selvstændig coach og konsulent. For to år siden valgte han at forfølge en gammel drøm om at arbejde med biler, da han sammen med en kompagnon etablerede SL Leasing i Hjørring, hvor han bor. I gymnasiet var Henrik bedre til matematik end mig (ret meget bedre, faktisk), så jeg forudså, at han havde regnet den ud. Men leasingmarkedet har været et omtumlet forretningsområde ikke mindst de seneste to år, så jeg forudså også problemer og udfordringer. Men det har der ikke været meget af, forsikrer Henrik.

Tre biler til kontrol hos Skat

”Vi har 100 biler ude at køre nu, og jeg har haft tre biler til kontrol hos Skat. Den ene var spot on, de to andre blev minimalt justeret. Det betragter jeg som godkendt. Al kontakt, jeg har haft med Skat, har været simpel og nem, og jeg kan ikke genkende den generelle klagesang, som jeg også læser om i Bil Magasinet. Jeg har en oplevelse af, at så længe man arbejder efter reglerne, og vurderer bilerne reelt i forhold til afgiftsfastsættelsen, så fungerer systemet faktisk fint”, forklarer Henrik, som dog indrømmer, at hans forretning primært gælder nyere tyske prestigebiler, hvor der som regel ikke er tvivl om værdien.

Vi fik brug for Skat's hjælp

Et par dage efter, jeg mødte med Henrik, skulle Bil Magasinet bruge en køretilladelse til kørsel i Danmark i en udenlandsk registreret bil. Det er et par år siden, vi sidst har haft behov for sådan en, og i mellemtiden er proceduren ændret, så det nu foregår med Nem-ID. Det tager tid, og har et par andre udfordringer indbygget. Jeg besluttede mig derfor for at ringe til Skat.

Inden jeg nåede at tale med en person, fik jeg den obligatoriske forespørgsel om efterfølgende at medvirke i en tilfredshedsunder­søgelse. Det giver jo i hvert fald muligheden for, at jeg kan brokke mig, hvis det bliver besværligt. Men da jeg kom igennem til en medarbejder, løste han opgaven, og tilladelsen fulgte få dage senere.

Også på nærværende side har Bil ­Magasinet været ude med kritik af Skat, når vi mente, det var berettiget. Derfor skal det også nævnes, når det fungerer, og det virker som om Skat er ved at få styr i hvert fald dele af afgiftsberegningen, selv om der fortsat er tvivlsomme vurderinger på specialbiler og lange vurderingsventetider for private.


Ingen andel i det politiske arbejde

Spørgsmålet er, om Skat blot sidder på en synlig tømmerfløde i den tsunami, som er skabt af ændrede afgifter og regler, og som skaber lige så megen forvirring og rod i hele bilbranchen generelt? Her bliver forretningerne blot ikke udstillede i situationen, fordi det jo er privat virksomhed?

Skat har ingen andel i den politiske omlægning af bilafgifterne. De skal blot efterkomme og administrere reglerne, mens vi alle ser på. Men ude i bilforretningerne foregår der i øjeblikket en voldsom omstrukturering af al dansk bilhandel i almindelighed. Især på markedet for nyere brugte biler, hvor det ikke går stille for sig.

Det politiske indgreb omkring vurdering af leasingbiler er i øjeblikket ved at ændre landkortet for forhandlere af nye og især brugte biler. Her er en hård kamp om marked og værdikæder mellem de største spillere på markedet. Men det hører du jo ikke om, medmindre det gælder et bud på den nye eller den brugte bil, du skal give i bytte. 

Denne klumme er fra Bil Magasinet nr. 1806 - juni 2018

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.