Jeg kniber mig selv i armen: Registreringsafgiften falder!

Finansloven reducerer registreringsafgiften fra 180 til 150 pct. Dyre biler bliver billigere, mens nyere brugte i samme klasse bliver ramt.

19. november 2015 af Mikkel Thomsager

Miraklet er sket. I næsten 100 år har danske bilejere råbt på en mindre registreringsafgift. Og i dag sker det! Som en del af finanslovsforslaget for 2016 bliver registreringsafgiften over det såkaldte skalaknæk nemlig reduceret fra 180 til 150 procent. Jeg kniber mig selv i armen, men den er god nok. Ud over den tidligere meddelte stramning for elbiler følger der ingen kompensationsstramning med afgiftsnedsættelsen

Gevinsten tilfalder biler, der før i dag kostede mere end 170.000 kr. Derover er besparelsen større, desto dyrere bil du køber. Biler, som før i dag kostede 300.000 kr., bliver ca. 15.000 kr. billigere.


Her er nogle pris-eksempler:

VW Polo 1,2 Tsi 90 Comfortline
Før: 194.100 kr.
Nu: 190.474 kr.
Fald: 3.626 kr.


Dacia Duster 4X4 med 110 hk.
Før: 229.900 kr.
Nu: 222.887 kr.
Fald: 7.103 kr.


Renaults Kadjar 1,6 Tce Zen (130 hk).
Før: 286.900 kr.
Nu: 274.767 kr.
Fald: 12.133 kr.


Peugeot 308 1,6 BlueHDi 100 Active 5d kr.
Før: 260.999 kr.
Nu: 248.245 kr.
Fald: 12.754 kr.

Skoda Octavia 2,0 Tdi Amb. Combi kr.
Før: 319.001 kr.
Nu: 301.243 kr.
Fald: 17,758.00 kr.


VW Golf 1,6 Tdi 110 Comfortline 5d kr.
Før: 323.997 kr.
Nu: 305.168 kr.
Fald: 18,829.00 kr.

Nissan Qashqai 1,2 Dig-T 115 Tekna
Før: 359.897 kr.
Nu: 340.243 kr.
Fald: 19.654 kr.


Ford Mondeo 2,0 TDCi 150 Trend st.car
Før: 457.005 kr.
Nu: 424.974 kr.
Fald: 32.031 kr.

Audi A6 2,0 Tdi 150 4d kr.
Før: 603.376 kr.
Nu: 555.899 kr.
Fald:
47.477 kr.

Volvo XC90 2,0 D5 Mom. aut. AWD
Før: 1.175.001 kr.
Nu: 1.068.399 kr.
Fald: 106.602 kr.


Porsche 911 Turbo 
Før: 3.540.998 kr.
Nu: 3.181.464 kr.
Fald: 359.534 kr.

 

Hos bilimportørerne kan man ikke få armene ned:

"Vi hilser en lempelse af registreringsafgiften varmt velkommen. Det er første gang, man har lettet på registreringsafgiften, siden den blev indført i 1924. Så det er vi naturligvis meget glade for, og vi kvitterer for det politiske mod, det har krævet at få gjort noget ved den tårnhøje afgift," siger Gunni Mikkelsen, adm. direktør hos De Danske Bilimportører.

Den nye afgift vil dog gavne de danske bilimportører meget forskellige, som direktør i Renault Danmark Henrik Bang udtrykker det:

”Mikrobilerne, der indtil nu har domineret markedet totalt med op 35 procents markedsandel, da det gik bedst, forventer jeg vil komme ned på omkring 10 procent. Derimod fortsætter B-segmentet – der hvor Renault Clio og Renault Captur befinder sig – sin vækst og snupper nok 30 procent af markedet, mens C-segmentet vil vokse til 20 procent, og det store D-segment vil komme helt op på 15 procent,” skriver den danske Renault direktør i en pressemeddelelse.

Hvis du lige har købt en ny bil, der er dyrere end 170.000, har du måske heller ikke svært ved at få armene. Du får nemlig ingen kompensation eller penge retur, og du skal oven i købet regne med at, afskrivningen på din nye bil bliver lidt større, end det aktuelle tab ved prisfaldet.

”Konsekvensen på brugtbilmarkedet vil være, at jo nyere bilen er, jo højere ekstraordinært værditab vil der være som konsekvens af ændringerne i registreringsafgiften. Samtidig viser vores analyse, at jo dyrere bilen er, jo større vil værditabet være. Det skal dog bemærkes, at vi vurderer, at brugtbiler, der er er over tre år gamle, kun vil blive marginalt berørt af dette,” forklarer, kommunikationskorrodinator ved Bilbasen.dk, der har opgjort mertabet således:

0-1 år: 4-5%

1-2 år: 3-4%

2-3 år: 2-3%

3-4 år: ca. 1%

5 år og ældre: intet

5-6 år: intet

Over 6 år: intet

Bilbasen vurderer, at biler, der er ældre end 4 år, ikke bliver berørt, fordi der er mangel på ældre, større, brugte biler i øjeblikket.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...