Jaguaren der vil med til oktoberfest

Den nye Jaguar XE placerer sig direkte over for BMW 3-serie. Og det er ikke en gang for sjov

11. februar 2015 af Mikkel Thomsager

Kunne du forestille dig at vælge en Jaguar frem for en BMW 3-serie?

Nej, tør jeg godt svare, for undersøgelser (lavet af Jaguar selv) viser, at de fleste danskere slet ikke overvejer at købe Jaguar som alternativ til de tyske premium-mærker. I tilfældet 3-serie, så lider Jaguar desuden med et "pyntet Monteo"-image, der stammer fra Jaguar X-types (2001-09) forsøg på at vinde markedsandele fra BMW 3-serie, Mercedes C-klasse og Audi A4.

Det med "pyntet Mondeo" kommer fra, at X-type byggede på samme teknik som Ford Mondeo, hvilket pillede prestige-glansen af aristokraten.

Det var faktisk ikke fair, for det var på mange måder en vellykket bil, og det kan man måske have i tankerne, når den nye Jaguar XE, der i størrelse og gørelse tager over, hvor X-type slap, introduceres i Danmark til juni.

Jeg har som eneste dansker prøvet den nye XE på veje omkring Lissabon i Portugal. Det kan du læse meget mere om i det kommende nummer af Bil Magasinet, der udkommer den 19. februar. Men her er det gode og det onde i korte træk:

Det gode:
Jaguar har brugt meget krudt på et karrosseri næsten helt i aluminium og en ny bagakslen. Resultatet mærkes. Komforten og retningsstabiliteten er bedre end i en 3-serien og styretøjet er mindst lige så godt. Kort sagt: Dynamikken er fremragende.

Det onde:
Kabinen er lille og sidedørene små, hvilket gør adgang ubekvem og koster på bagsædekomforten. Der er det sikkerhedsudstyr, der skal være, men derudover savner Jaguar noget af den mest avancerede teknik, som tyskerne disker op med.

Finishen kan jeg ikke sige noget om, da alle biler var forseriebiler.

Motorer:
Jeg prøvede en V6 benzin med 340 hk, kendt fra F-type og XF: Super fed, lækker gangkultur og masser af power. Samt en helt ny 4-cylindret, to-liters diesel: Knap så god, hård motorgang, lille arbejdsområde og svag turbotøven.

Endnu er priserne ukendte, men i England og Tyskland er XE positioneret direkte over for BMW 3-serie. Hvis den danske importør kan mestre det, ikke mindst i forhold til leasing-ydelse og vilkår, og er finishen i kabinen i øvrigt er i orden, så kan Jaguar XE godt komme med til oktoberfest i München - og du kan begynde i det mindste at forestille dig en XE, inden du bestiller din næste 3-serie.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...