Jaguar XE: Raffineret køremaskine med uraffineret motor

Den nye Jaguar XE er en BMW 3-serie killer.

11. august 2015 af Mikkel Thomsager

I det kommende nummer af Bil Magasinet (BM288), der er ude den 20. august, kan du læse en overstrømmende anmeldelse af Jaguars nye BMW 3-serie killer, XE, med den heftige V6-kompressor-motor på 340 hk.

Steen Bachmann har givet den 6 stjerner, hvilket er ekstra overstrømmende. Vi har nemlig kun fem stjerner på skalaen. 

Den forgangne uge fik jeg XE med en to-liters diesel-motor og 180 hk. Den er ikke så vellykket som den voldsomme V6'er. Ved bykørsel er motoren meget hørbar, og den dybe dieselbrummen akkompagneres i kabinen af en vetiltikken, som i alt giver et råt og urafineret lydbillede, der ikke klæder den raffinerede bil.

Både brummen og tikken forsvinder dog ved landevejsfart, og derfra falder XE til ro med en overlegen attitude, som er en større bil værdig. I det hele taget er køreoplevelsen i den nye XE så vellykket lækker, som jeg husker den, fra den første præsentation. Den styrer fantastisk med kun 2,5 ratomgange fra stop til stop, og indstyring og dynamik er fremragende uden af affjedringen er solgt til fra.

Hvis BMW 3-serie har savnet en reel konkurrent, så er den her nu.

 

Du kan nu lease en Jaguar XE med 163 kh til 5.500 kr./måneden. Se her hvordan.

 

Kabinen er lille og måske knap med Audi-finish, men den er lækker og inspirerende at opholde sig i, og først og fremmest underbygger førerpladsen oplevelsen af at sidde i en køremaskine.

Lørdag morgen tog jeg den flotte, blå XE med R-Sport udstyr, som bestemt klæder bilen, med til det ugentlige klassiker møde i Skovshoved, hvor der ofte er Jaguar-klassikere, for at tjekke XE-klassikerpotentialet.

Umiddelbart var der fuld opbakning fra Jaguar-folket. Blandt andet fra den Mk II (som reelt var en Daimler 2,5 V8), jeg fik lov at parkere ved siden af. 

Tjek lyden fra den lille V8'er herunder. 



Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...