I dag siger vi farvel til ni kolleger

En ny momslov rettet specifikt mod magasiner på dansk har i dag kostet ni kolleger arbejdet på Benjamin Media. Det er vi knusende kede af. Lige efter følger ophidselsen over en meningsløs heksejagt, som kun giver mening, når politikere lægger tal sammen

21. maj 2015 af Mikkel Thomsager

 

Den 1. juli 2015 træder en ny momslov i kraft. Den medfører, at Bil Magasinet skal betale moms af blade til abonnenter (vi betaler allerede moms af blade til løssalg).

Bil Magasinet er siden 2004 udkommet fra Norge. Hidtil har vi undgået at skulle betale moms af blade til abonnenter, fordi vi slap under en bagatelgrænse på 80 kr. for varer, der indføres fra lande uden for EU.

Men en ny lov, der specifikt nævner magasiner, der skriver på dansk, ændrer på det.

Det betyder, at vore konkurrenter, der skriver på andre sprog, fortsat ikke skal betale moms af blade, der føres ind i Danmark, men det skal vi, der skriver på dansk.

Aviser uanset sprog og tryksted slipper fortsat helt for at betale moms. Andre magasiner får statsstøtte. Alene Ældresagen modtager 2,3 mio kr. om året i støtte til deres medlemsblad. Bil Magasinet får ikke en krone, og skal heller ikke have det.

Vi vil bare have fair konkurrence.

Momslov skaber unfair konkurrence

Kritikere har påtalt, at vi udnytter et momshul. Vi synes, vi har arbejdet på samme betingelser og vilkår som vores konkurrenter, der skriver på tysk, engelsk, svensk, norsk og dansk.

Hvorfor skal du som læser af Bil Magasinet vide det?

Fordi det fylder hele redaktørens hoved lige nu.

Det får ingen betydning for Bil Magasinets form, indhold og kvalitet. Det garanterer jeg.

Vi hæver ikke prisen med 25 procent, vi hæver den lidt. Til gengæld må vi sige farvel til folk, der har været med til at gøre Bil Magasinet til Danmarks bedste magasin om biler. På Benjamin Media, der udgiver Bil Magasinet, skal vi i alt sige farvel til ni kolleger, magasinet M! lukker og Bil Magasinet er også berørt. Vort moderfirma, Bonnier, fyrer yderligere 12 ansatte.

Hvis det handlede om oplagsnedgang, krise i bilbranchen eller dårlige præstationer kunne vi forstå det, men det gør det ikke. Det handler udelukkende om et papir-forlig, hvor politikere og embedsmænd fik nogle tal til at ende i en grøn kolonne. Tallene har intet med virkeligheden at gøre, men kolonnen er grøn, og så er det fint.

Få eller ingen har forholdt sig til de reelle konsekvenser.

Mens regeringen råber op om det essentielle i at skabe nye arbejdspladser, lukker de så ni rigtige arbejdspladser hos os, og mens Kulturministeriet bruger 20 millioner kroner på at få nogle få tusinde kvinder til at læse flere bøger, lukker vi magasinet M!, der har 58.000 unge mandlige læser.

De begynder næppe at læse bøger.

Det er så grinagtigt, at man må bryde sammen af grin, hvis ikke det var for de voldsomme og helt urimelige konsekvenser.

Jeg måtte af med det.

Når det er sagt, så garanterer jeg, at Bil Magasinet fortsætter i den kendte form og kvalitet. En grøn kolonne kunne givet vis slå fast, at ringere papir, færre artikler eller tryk i Hongkong kunne redde stumperne.

I den virkelige verden - det er der vi lever hver dag - giver det naturligvis ingen mening. De kommende udgaver af Bil Magasinet skal være mindst lige så gode, som det du fik i sidste måned.

Bil Magasinet nr. 286 er på gaden den 18. juni, og det bliver et aldeles fremragende magasin, hvor du kan læse alt om den nye Skoda Superb, den nye Dodge Hellcat, den nye Mazda2 med konkurrenter og en redaktionschef fra Bil Magasinet, der har købt en Porsche 911 Turbo.

Den bliver der iøvrigt ikke betalt afgift af.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...