2020 Honda Jazz hvid profil
2020 Honda Jazz

Honda Jazz: Den kan det hele uden at være bedst til noget

Honda Jazz kan det hele, men alligevel er det en bil, der skal vælges med lommeregneren frem for med hjertet

23. november 2020 af Mikkel Thomsager
2020 Honda Jazz hvid profil
2020 Honda Jazz© A. Hansen

Honda Jazz er med i finalen til AutoBest bilen 2021, hvorfor jeg gav den en tur mere. Og lige som første gang, jeg kørte den, mødte jeg en irriterende bil. Lige som ham eller hende den kloge fra skolen, der altid fik de gode karakterer, men som var lidt træls at være sammen med, fordi de altid vidste bedre - om alt.

Honda kan mange ting

I størrelse placerer Jazz sig midt mellem mini- og mellemklassen, altså større end en Polo men mindre end Golf – men i virkeligheden ligner den en lille MPV. For en sikkerheds skyld har Honda lanceret den i en "Cross"-udgave, så der også er lidt SUV over den.

Den ikke bare vil mange ting – den kan mange ting.

2020 Honda Jazz
2020 Honda Jazz

Årets Bil i Danmark 2009

Forgængeren blev Årets Bil i Danmark 2009. Det var det innovative bagsædeløsning, der tog stikket for Jazz. Bagsædet kan lægges ned, men selve siddehynden kan også rejses, så man får et stort, plant rum mellem de to bagdøre. Den løsning går igen i den nye model, som i det hele taget virker endnu mere rummelig end forgængeren.

Der er højt til loft og pæn bagsædeplads, uden at bagagerummet er minimeret. Nogle steder synes løsningerne lige billige nok, men udstyret i topversionen er fint med god sikkerhedspakke og komfortudstyr, og støjniveauet i kabinen er godkendt.

Høj pris på hybrid-Honda

Jazz fås kun med én drivline: En 1,5-liters benzinmotor med hybridteknologi og en systemydelse på 109 hk. 

Reelt fungerer Jazz mest som en elbil. Hondas særlige hybrid-konstruktion gør nemlig, at det oftest er de to elmotorer, der driver bilens trækkende hjul via en trinløs gearkasse, mens benzinmotoren fungerer som lader for elmotoren. Kun i køreprogram 'Engine Drive' som på for eksempel motorvej driver benzinmotoren forhjulene.

Når man accelererer kraftigt, tager omdrejningerne dog til som i en almindelig bil. Løsningen gør det let at opnå et lavt brændstofforbrug selv ved almindelig kørsel.

Honda Jazz stiller med andre ord med mange fordele, som gør den oplagt ud fra en rationel betragning. Men prisen er en udfordring.

Der fås tre udstyrsversioner til 215.000, 234.000 og 253.000 kr., mens Cross-udgaven starter ved 284.000 kr. Det betyder, at du skal vælge Jazz med lommeregneren frem for med hjertet.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...