Det er så i dag, at alle emner omkring en københavnsk betalingsring skal belyses. Utroligt, at et projekt af denne størrelse kan klares med én høringsdag.
Måske får vi en - hurtig - forklaring på, hvorfor vi skal have betalingsringen. Kendsgerningen er, at trafikken i København er faldet over de sidste ti år, og generelt er trafikken i København ikke urimelig.
En ny opgørelse af trafikdata fra TomToms navigationstjenesten HD Traffic viser, at København slet ikke er trafikslem sammenlignet med vores skandinaviske naboers hovedstæder.
TomToms opgør trafikmålinger ud fra, hvor mange procent under den tilladte hastighedsgrænse, trafikken bevæger sig på storbyernes vejnet. Er den tilladte hastighed 50 km/t på en bestemt strækning, måles trafiktætheden ud fra, hvor mange procent under denne hastighed, bilerne i gennemsnit kører.
Således har Stockholm en trafiktæthed på 31,4%, Oslo 28,4%, København 13,9% og Helsinki 11,0%. Længere nede på listen kommer Bergen med 8,6 procent, Århus med 8,1 procent, Malmø med 6,1 procent, Vejle med 4,8 og Aalborg med 4,3 procent.
Alle indehavere af TomToms "Live" modeller bidrager til et her og nu billede af trafikken over hele Danmark. (Se det her).