Ferrari 360 Spider 2004 Kildebjerg rastplads E20 Syd

Pitstop mand sandwich på E20 ved Kildebjerg på Fyn. I sommer passerede Ferrari'en både Storebæltsbroen, Lillebæltsbroen, Øresundsbroen og Vejle Fjord-broen.

© A. Hansen

Fra Danmarks flotteste Ferrari til møgbeskidt

Redaktør Mikkel Thomsager holdt ferie med sin Ferrari 360 Spider

31. juli 2018 af Mikkel Thomsager
Ferrari 360 Spider in the rain

En Ferrari 360 Spider kan fint tåle vand. Den er tæt. Dog ikke i motorrummet, som hurtigt bliver meget beskidt, både af støv fra vejen og af vand fra oven på grund af gællerne ved siden af ruden.

© A. Hansen

Inden jeg fik plader på Ferrari'en i maj, fik lakken den helt store tur. Lars Oxholm bruge angiveligt tæt på 40 timer på at få den til at stå funklende, og det gjorde den.

Lakken stod som ny, alle småridser, inklusive en lidt større ridse, jeg selv fik lavet under en vask sidste år, var væk, og selv en mindre lakreparation stod næste usynlig.

Du kan se resultatet, og hvordan Lars gik til værks herunder.

Siden har der været tid til at bruge bilen, og som de to foregående sæsonener blev den kørt godt og grundigt.

Jeg holder næsten altid sommerferie i Danmark, hvor jeg til gengæld gerne kører rundt, dels på Bornholm, hvor jeg er vokset op, og dels i Vestjylland, hvor familien har et sommerhus.

Begge steder er der veje til masser af udflugter. Når jeg er på Bornholm, kører jeg gerne øen rundt en gang om dagen. Jeg kan ikke være en uge i Jylland, uden at besøge CC Cars i Ans ved Viborg, og det falder let at finde andre udflugtsmål, alene for køreturens skyld.

I år er det hidtil blevet til godt 4.000 km. 

Inden vi nåede så langt, skulle bilen selvsagt gøres klar og dermed serviceres. I år var der kun mindre reparationer ud over olieskift, så Formula Automobile fik den køreklar for knap 15.000 kr. Jeg har regnet med, at det koster 20.000 kr. om året, at få den gjort køreklar, så det er ok.

Til gengæld holdt airconanlægget sig hurtigt til at puste varm luft ud. Jeg antager, at det blot handler om kølemiddel, og det vil jeg fikse hurtigst muligt. Men det er ikke et problem, når man køre med åben kaleche, og jeg har ikke kørt med andet.

Til gengæld blev den ret hurtigt beskidt.

Jeg nænnede ikke at vaske den, mens jeg var på tur. Jeg vasker den ikke i vaskehal af hensyn til kølerribberne ved siden af glasruden over motoren, og jeg tør ikke vaske den i hånden, uden jeg har de rette remedier som spand med si, blød svamp, fnugfri tørrestykke og autoshampo.

Bortset fra det, har den kørt uden problemer, og til stor glæde. 

Under en udflugt til Hammershus begyndte flere advarselslamper herunder gearkasselampen, at lyse, netop som jeg ville forlade ruinen. Først sidder hjertet i halsen. Derefter genstarter man, og alle lamper opfører sig ordentligt igen. 

Jeg tror, det er en italiensk ting.

Volvo V40 2017 Ferrari 360 Spider 2004 Pedersker Østre Sømark 2018

Bilparken samlet i sommerhus i Østre Sømark på Bornholm

© A. Hansen

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.