En perfekt shitstorm

Redaktøren giver dig ret og vrang om skandalen i VW

25. september 2015 af Mikkel Thomsager

Må man snyde med godkendelser af nye biler?

Nej, det må man selvfølgelig ikke, men det er, hvad VW har gjort med det styreprogram i deres dieselbiler med 2,0 TDi-motor, som er solgt i USA siden 2008. Angiveligt gælder det 488.000 VW- og Audi-biler.

Som det ser ud nu, har VW ganske enkelt sprunget over, hvor gærdet var lavest.

TDi-motoren er optimeret til den europæiske Euro5-norm, som optimerer motorerne til lavt CO2-udslip. I USA går man ikke så meget op i CO2, men derimod NOx'er, som er det, der medvirker til at skabe smog. TDi-motoren kunne givetvis optimeres til de amerikanske krav, men det ville gå ud over CO2-udslippet, som ville blive større.

Der kunne også blive tale om et større slid på motoren, men grundlæggende var VW kede af at hæve CO2-udslippet fra motoren, fordi de siden 2008 har haft held til i USA at markedsføre TDi-motoren som det grønne alternativ – netop fordi den kører langt på literen.

Så i stedet for at lave en ny motorstyring har ingeniørerne fra VW bevaret den gamle og så lavet et program, som kan detektere, hvis bilen bliver testet. Og når det sker, kan bilen selv ændre på motorstyringen, så den er optimeret i forhold til NOx frem for CO2.

Når så bilen erfarer, at den ikke længere bliver testet, slår motorstyringen tilbage til det program, som givetvis sørger for, at motoren lever op til Euro5-normen, men til gengæld sender betydeligt mere NOx ud, end amerikanerne vil have.

1. september trådte den nye Euro6-norm i kraft. Under den er NOx-udslippet reduceret betydeligt, hvilket er årsagen til, at mange diesel-motorer har fået en særlig påfyldningsstuds til tilsætningsstoffet Add Blue. Med den skulle det ikke være et problem at få NOx-tallet under det påkrævede.

At VW har snydt, er der ingen tvivl om. Koncernen har selv indrømmet det, men for at forstå hvorfor, skal man forstå måden biler bliver godkendt på. Der sker i forhold til mange forskellige krav fra mange forskellige myndigheder. Bilfabrikkerne konkurerer på mange parametre, men i sidste end handler det om, at leve op til myndighedernes krav med mindst mulig udgift til følge.

I tilfældet emissioner gælder det om at forurene præcis så meget, som man må, fordi en lavere forurening koster i både udvikling og omkostning. Senest har mange bilproducenter således måttet indføre Add Blue-løsningen for at få NOx'erne ned under Euro6-grænsen, men det fordyrer produktionen af motoren.

Om der er andre bilproducenter end VW, der har lavet et decideret snydeprogram, ved jeg ikke, men jeg er helt sikker på, at næsten alle bilproducenter laver motorer, hvis emission bevæger sig lige omkring – og måske lidt over – grænsen. Derfor er VW-skandalen ikke et isoleret problem for VW. Alle bilproducenter vil den kommende tid blive kigget efter i svejsninger.

Det skal miljøforkæmpere og miljømyndigheder nok sørge for, og de har fået rygvind med VW-afsløringen. De sidder nu med det moralske overtag over den samlede bilindustri – i hvert fald i Europa.

Samme gengælds-tema kan meget vel være en del af årsagen til, at VW-skandalen er blevet til en kæmpe shitstorm. Amerikanerne er i hvert fald næppe kede af, at et stort europæisk firma er blevet udstillet som miljøsvindler.

I årevis er amerikanerne blevet udstillet som miljøsynderne, fordi de ikke har villet indgå i de CO2-aftaler, som europæerne har været fortalere for. Med VW-skadalen kan amerikanerne omsider udpege europæerne som de ufine miljøsvinere.

I afdelingen for gengældangreb er også topdirektør Martin Winterkorns afgang. Den kom hurtigt og før andre underdirektører, som givetvis har større kendskab til sagen, blev draget til ansvar. Hans afgang skal sikkert også ses i forhold til den seneste topstrid mellem netop Martin Winterkorn og bestyrelsesmedlem Ferdinand Piëch.

Her kom den aldrende Piëch i mindretal, og han blev gået fra bestyrelsen, mens Winterkorn forblev direktør – til Porsche-familiens ærgrelse. Porsche-familien stod således i spidsen, da direktøren skulle drages til ansvar for skandalen, og angrebet lykkedes til fulde. Og når bestyrelsen i dag, fredag, skal udpege den nye direktør for VW-koncernen, regner alle med, at det bliver Porches nuværende direktør, Matthias Müller, som kommer ud af døren med et stort smil på læben.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...