Dyrt finalefelt til Årets Bil i Danmark 2016

Bil Magasinets chefredaktør Mikkel Thomsager er overrasket over finalefeltet til Årets Bil i Danmark 2016, der omfatter en Volvo XC90 med prisstart på én million kr.

21. oktober 2015 af Mikkel Thomsager

Onsdag eftermiddag blev de fem finalister til kåringen af Årets Bil i Danmark 2016 fundet, og det blev et overraskende dyrt felt. De fem biler er:

Audi A4

Jaguar XE

Mazda CX-3

Opel Astra

Volvo XC90

Jeg er tilfreds, for min liste var næsten identisk, selv om jeg dog havde en Skoda Superb med i stedet for Mazda CX-3. Men jeg må indrømme, at jeg overrasket over, at den konstellation gik igennem hos alle 19 jury-medlemmer.

I mange år har kåringen af årets bil været en kamp mellem mini og mellemklassebiler med vindere som Honda Jazz (2009), Mazda2 (2008) og Skoda Fabia (2001). Arvtagerne til alle tre var med i det 31 biler store felt i år, men ingen af dem nåede med i finalefeltet. 

Det gjorde til gengæld Volvo XC90, Audi A4 og Jaguar XE, som alle er biler, der starter på den forkerte side af 400.000 kr. I Volvos tilfælde starter den ved én millioner.

Men hvorfor denne drastiske udvikling? Jeg tror, det er et udtryk for, at mikrobils-terrorismen er ved at være nedkæmpet. Adskillige år har mikrobilen være svaret på alt fra livstilbil til buskorterstatninger, hvilket givet vis har sat en del cyklister på hjul, men også medvirket til, at mange – med behov for en rigtig bil – har ladet sig nøje med mikrometerne.

Betyder det så, at Jaguar, Audi og Volvo kan se frem til nybilsalg af mikrobilsstørrelse. Naturligvis ikke, men de vil sælge flere, og det samme vil mange andre lidt større biler. For mens alle danskere har købt mikrobiler med påtaget nonchelance, er nybilmarkedet nemlig eksploderet – ikke bare i nye biler, men også i nye biltyper, hvilket både det 31 biler store felt og de fem finalister til dettes år kåring også afspejler.

Noget andet er, at det simpelt hen var de dyre biler, der repræsenterede fornyelsen i år. Jaguar har lavet en superfin og umådelig køreglad bil, Audi sætter ny standard for komfort i den lille luksus-klasse og Volvo XC90 redifinerer den store SUV.

Ikke at det skal forklejne Mazda CX-3 og Opel Astra, som vel alt andet lige er favoritter til at tage den endelige titel. Hver på deres felt bringer de et frisk pust til klassen. CX-3 i den nye lille crossoverklasse, hvor konkurrenten blandt andet er Nissan Juke og Fiat 500X, som også var med ved kåringen, og Opel Astra stiller med friske køregenskaber og motorer i en lækker, tysk indpakning til en pris, der underbyder konkurrenterne markant.

Den endelige kåring finder sted den 26. november kl. 21.00. Det sker i Valby i København, men du kan selvfølgelig også læse om det her på sitet.

Inden da bliver der mulighed for at spille på kåringen både hos Betsafe og Danske Spil. Mere om det, når spillene bliver offentlige.

Her er Årets bil i Danmark siden den første blev kåret i 1969: Ford Capri – 1970: Fiat 128 – 1971: Citroën GS – 1972: Fiat 127 – 1973: Audi 80 – 1974: Fiat 126 – 1975: VW Golf – 1976: Simca – 1307/1308 – 1977: Ford Fiesta – 1978: Alfa Romeo Guilietta – 1979: Fiat Ritmo – 1980: Opel Kadett 1.3 – 1981: Ford Escort 1.3 L – 1982: VW Polo – 1983: Ford Sierra – 1984: Fiat Uno  – 1985: Opel Kadett – 1986: Ford Scorpio – 1987: Peugeot 309 – 1988:Peugeot 405 – 1989: Fiat Tipo – 1990: Renault 19 GTX – 1991: Nissan Primera – 1992: Citroën ZX – 1993: Mazda 626 – 1994: Citroën Xantia – 1995: Fiat Punto – 1996: Fiat Bravo/Brava – 1997:Skoda Octavia – 1998: Alfa Romeo 156 – 1999: Ford Focus – 2000: Fiat Multipla – 2001: Skoda Fabia – 2002: Peugeot 307- 2003: Citroën C3 – 2004: Mazda 3 – 2005: Mitsubishi Colt 5D – 2006:Seat León – 2007: Opel Corsa – 2008: Mazda 2 – 2009: Honda Jazz – 2010: VW Polo – 2011 – Ford C-Max – 2012 – Opel Ampera – 2013 – Seat Mii/Skoda Citigo/VW Up – 2014 – Skoda Octavia –2015 – Citroën C4 Cactus

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...