Dacia Duster 1,5 dCi 4WD
Dacia Duster 1,5 dCi 4WD

Dusteren i dagligdagen

Uge 24/14 Dacia Duster 1,5 dCi 4WD HOT

12. juni 2014 af Mikkel Thomsager

Sig goddag til Dacia Duster, Bil Magasinets nye langtidstest.

Vi har allerede haft den nogle uger, men den når ikke med i næste blad. Du skal dog ikke snydes for mit første indtryk af bilen, der også optræder som testbil i denne uges Bilradio på Radio24syv. Lyt til det her.

Dusteren er som resten af Dacia-programmet en discount-bil, men det er den bedste og mest fuldendte Dacia i programmet. Med 4-hjulstræk stiger prisen til tæt på konkurrent niveau, eksempelvis Suzuki SX4 S-Cross, men Duster-designet har en attitude, som skiller den ud.

Kabinen er ikke udpræget lækker. At er tildækket med hård plast, som den gang i 90'erne, men førerpladsen fungerer overraskende godt, og der er god plads på bagsædet, som også giver god sidderkomfort.

Dusteren ligner mere en off roader end en SUV eller en crossover. Den har stor frihøjde og dækkene har groft mønser og en høj profil. Men kørekomforten er fin, retningsstabiliteten er god og som i alle andre Dacia-modeller er støjniveauet overraskende lavt.

Renaults lille 1,5 liters dCi-motor på 109 hk gør en god figur, men den går bedst under 130 km/t. Til gengæld har vi faktisk kørt 16 km/l under de første, lange test-ture.

Efter de første længere ture i Dusteren må jeg konstatere, at den fungerer utroligt godt i dagligdagen. Den er nem at køre, nem at bruge og forbavsende alsidig.

Den savner lækkerhed især indvendig, men mit største problem er faktisk, at bilen bliver mødt med rynken på næsten - i overraskende grad. Selv folk med mindre bilindsigt ved, at dette er en rumænsk discountbil, og hvem gider have sådan en?

Ind til videre er den HOT, fordi vi har en, men du hører nærmere.

 

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...