Citroën DS7 Byzantin Gold 2018 Den Sorte Diamant København
© Citroën

DS7 Crossback: Prisen er da ligegyldig

Den nye Citroën DS7 koster godt 100.000 kr. mindre, end jeg skød på. Men er det godt?

27. juni 2018 af Mikkel Thomsager
Citroën DS7 Byzantin Gold 2018 Den Sorte Diamant København
© Citroën

Så hvad koster den? 

Det er det første spørgsmål, der melder sig næsten uanset hvilken bil, du ser på, og prisen er selvfølgelig afgørende for, hvor manger der køber bilen. 

Eller er den?

I sidste uge var jeg til den danske lancering af DS7

DS bliver et selvstændigt mærke

Den nye model markerer etableringen af DS som et selvstændigt mærke, der i stil og udtryk skal gøre det ud for en luksus-overbygning på modelprogrammerne fra Citroën og Peugeot.

Den første model, DS7 Crossover, er en luksus SUV, der i størrelse og stil placerer sig midt mellem Audi Q3 og Q5 eller Volvo XC40 og XC60. I alle fire tilfælde i versioner med en del dyrt ekstraudstyr. DS7 kommer fra billigste version med et omfattende standardudstyr.

Så hvad koster den, spurgte jeg og flere kolleger forventningsfulde efter en gennemgang af bilens fortræffelighed. Vi gættede i fællesskab på en startpris på 500.000 kr.

Citroën DS7 2018 Kabine
© Citroën

Gættede 100.000 kr. under

Så der var triumf i stemmen, da prisen på 400.000 kr. blev afsløret, og reaktionen fra pressen var stilfærdig begejstring.

Men er det godt? 

Selv hvis man opregner DS7-konkurrenterne blandt mindre prestigefyldte mærke og modeller, er det en stærk pris i betragtning af bilens størrelse og udstyr. 

Men bliver luksus-modeller i den klasse solgt på prisen, eller er en høj pris en del af dét, man "betaler for" - bogstavelig talt? 

En del af de seneste års succes for de tyske prestigemærker er helt sikkert, at de prismæssigt er rykket ned, hvor de konkurrerer med "folkelige" mærker. Men gælder det også, når et folkeligt mærke gør det?

Er DS7 en folkelig bil?

Man kan argumentere for, at DS7 faktisk ikke er folkelig. Dens stil er avantgarde, den er ikke specielt rummelig i forhold til for eksempel en VW Tiguan og fremfærden er luksusblød.

Men sælger DS rent faktisk flere biler, fordi prisen er 400.000 kr. frem for hvis den var 500.000 kr.? Jeg er ikke sikker. 

Som bilentusiast kan jeg derimod kun være begejstret. DS er et dejligt skud i en helt ny retning, der flytter bilen som begreb - i hvert fald på det danske marked. 

Jeg glæder mig til at køre mere i den.

Måske er du interesseret i...