Jeg er atter på kontoret og er returneret med mindet om Detroit som en døende by uden bykerne, liv eller energi. Det er ikke et sted man kommer, med mindre man har et ærinde.
Men i år var det endnu værre. Byen er tydeligt mærket af bilbranchens krise, og det samme var Detroit Motorshow, som tidligere har sprudlet af show, overskud og vildskab. I år var det neddroslet, almindeligt og let amputeret.
Alligevel var der et anstrøg af vilje til forandring gemt bag det neddroslede ydre. Ikke mindst drevet af Ford, som tydeligvis er den af de tre store (Ford, GM og Chrysler), der er kommet bedst ud af krisen.
Ford havde det mest imponerende show, den flotteste stand og den mest fremsynede strategi. Ford gav verdenspremiere til den nye Ford Focus (som er en lille bil i USA), og de har succes med Ford Fiesta, som lokker amerikanerne til at drosle ned på bilerne. Chrysler stillede med en stribe mega-pickups og en Lancia Delta med Chrysler-grill.
GM placerede sig et sted i midten: Ingen shows, pæn stand, men flere hybridbiler, herunder en mega-Cadillac med plug-in-hybrid-motor.
Midt i det hele, meddelte Fisker, at han har samlet endnu små hundrede millioner dollars til sin nye plug-in-hybrid-fabrik. Så meget desto mere kan man undre sig over, at han ikke var til stede på udstillingen.