Præsentationen af den nye Focus er en verdenbegivenhed
Præsentationen af den nye Focus er en verdenbegivenhed© bilmagasinet.dk

Detroit: Fra Køln til hele verden

Ny Ford Focus er en verdensbil

12. januar 2010 af Mikkel Thomsager

Ford Focus er en storsælger og et kerneprodukt for Ford i Europa. Den sælges også andre steder i verdens herunder i USA, men her nøjes man stadig med første generation af Focus.

Når Ford alligevel har valgt biludstillingen i Detroit til præsentationen af tredje generation Focus, skyldes det to ting: Dels har Ford behov for at vise, at den amerikanske bilproduktion ikke bare lever, men har det godt. Dels er den nye Focus den første Ford, der er udviklet efter en ny verdens strategi, hvor den samme bil skal produceres og sælges over hele kloden. 

Focus bliver givet vis atter et hovedprodukt for Ford i Europa, men den skal også produceres i USA og Kina med henblik på salg over hele verden. Det er ikke til at se på bilen. Jeg var der, da bilen blev præsenteret ved Detroit Motorshow, og her fik jeg  lejlighed til at spørger Fords Europæiske designchef, hvilken forskel det gør for designet af bilen.

"Grundlæggende intet", svarende han. Godt bildesign er godt uanset hvor i verden bilen skal køre. Dog er der den forskel fra tidligere, at sedan-versionen er designet sideløbende med hatchback-versionen, og at de to versioner begge er klar ved præsentationen. Det skyldes, at hatchback-modeller er en udpræget europæisk ting. I USA, Rusland og Kina vil de meget hellere køre sedaner end hatchback-modedeller.
 

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...