Mercedes CLS 450 4Matic 2018 kørende marker

Mercedes CLS 450 4Matic

© A. Hansen

Diesel eller benzin i stor Mercedes? Valget er frit

Valget mellem benzin og diesel bliver mere og mere akademisk – og det er til fordel for diesel

4. juli 2018 af Mikkel Thomsager

Sidste uge kørte jeg Mercedes CLS 400 d 4Matic. Det hvilket fulgte i kølvandet på stortesten i seneste nummer, som er på gaden nu (BM1807), hvor jeg kørte Mercedes CLS450 4Matic - altså benzinvarianten af samme.

Benzin og diesel benytter nu samme motorblok (6-cyiindret række), og fra førersædet er der meget lille hørbar forskel. 

Jow jov, jeg vil altid vælge benzin, fordi den reagerer hurtigere og føles lettere og kvikkere, men jeg har svært ved at argumentere sagligt mod de, der går efter diesel, fordi det giver bedre bundtræk, større oplevet overskud og mere afslappet kørsel.

Forskellen - eller manglen på samme - blev udstillet af de to versioner af CLS, som oven i købet havde samme farve (sort) om end den ene havde lys kabine og den anden sort.

Mercedes CLS 400d 4Matic 2018 P-plads

Mercedes CLS 400d 4Matic

© A. Hansen

Den økologisk overvejelse

Hertil kommer så den økologiske overvejelse, og den står klart til diesel-versionens fordel.

Udledningen af skadelige stoffer er næsten identisk i de to motorvarianter, men diesel-versionen går officielt næsten 5 km/l længere (17,9 km/l i diesel mod 13,3 km/l i benzin). 

Forskellen blev knap så stor i den virkelige verden, men ikke desto mindre.

Problemet er bare, at dieselmotoren har fået et satans ry. Det skyldes gamle diesel-motorer, som forurener markant mere, hvorfor en del europæiske storbyer overvejer at forbyde dem.

Men rygtet rammer også de nye dieselmotorer, og det kan koste på gensalgsværdien, når dieselbilen skal sælges igen – selv om det ikke burde være sådan.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, så snart du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.