Mazda B2200 2,2 diesel 5-Speed

Der er betalt moms af bilen, men da papegøjeplader først blev genintroduceret i 2009, kører Mazda’en på gule nummerplader.

Derfor købte chefen en gammel pickup

Mikkel Thomsager fra redaktionen har købt en helt original rød Mazda pickup, som bærer præg af alsidigt brug, selv om km-tælleren kun står på 83.000 km. Få historien bag lige hér!

1. oktober 2020 af Mikkel Thomsager

Mød min "nye" bil: Mazda B2200 Pickup

Den blev ved med at trykke et sted, hvor det gjorde godt: Annoncen for den røde, godt slidte Mazda B2200 pickup fra 1989 endte som fast adresse i min browser. Efter nogle uger kørte jeg til Slagelse for at se på den ikke-registrerede japanske arbejdsbil. Den så ud, som jeg troede, og jeg sendte sælgeren Brian et bud pr. SMS.

20.000 kr. var mindre, end han forlangte, men til min overraskelse accepterede han. Først da jeg hentede min nye ladvogn, spottede jeg rusthullerne i ladet gennem adskillige lag støv og møg. Men bilen kørte fint. Nu var den min, og der skulle nummerplader på.

Førersiden af sædet er slidt, men ellers er kabinen i utrolig god stand, uden revner og komplet med en Sharp kassetteradio.

Hvad har chefen gang i?!?

Er du nået hertil i denne artikel, er jeg sikker på, at du nu sidder med et kæmpe spørgsmål: Hvad har han gang i? Hvor i hele verden findes kærligheden, entusiasmen, fornuften eller hvad som helst i en 31 år gammel, slidt, japansk pickup, som for længst burde være rustet væk, uden at nogen ville ærgre sig over det? Svaret findes i en kombination af historie, selektiv hukommelse og romantik: Jeg har altid være fascineret af pickup’er. Det er tanken om at kunne transportere hvad som helst når som helst og sidde bag rattet af en arbejdshest, som ikke smykker sig med fine manerer. Sådan var gamle, rå 4WD’ere, der siden blev til byfine SUV’er. Der er noget uspoleret autentisk over at køre pickup, hvilket understreges af, at det i dag er umuligt eller tosset dyrt for private. Afgifter og begrænsninger sikrer, at ladbiler køres af momsregistrerede erhvervsdrivende.

Ifølge bilens papirer er dens 83.000 km korrekt. Speedometeret går til 140 km/t, men topfarten er 110 km/t.

Drømmen om en pickup

Jeg skal indrømme, at min pickup-drøm helt sikkert også omfattede en V8-motor, som formentlig sad i en amerikansk bil, men den helt originale, slidte men uspolerede Mazda B2200 med 83.000 km på tælleren kan noget på trods af sin 4-cylindrede dieselmotor uden turbo.

Bilen var indkaldt til syn, da Brian købte den i efteråret 2019, og han stødte formentlig på de samme problemer med at syne bilen, som var årsagen til, at dens første og hidtil eneste ejer – en landmand fra Sunds – solgte den.

Papirer og nøglevedhæng vidner om, at landmanden købte bilen hos den autoriserede Mazda-forhandler i Lind ved Herning d. 16. august 1989. Siden synes den benyttet sporadisk og formentlig primært på landmandens ejendom, for mens bænkeforsædet er slidt i førersiden, er det nærmest ubrugt i passagersiden, og sikkerhedsselerne synes ubrugte i begge sider.

Mazda’en har ikke servostyring og er tung i styretøjet. Retningsstabiliteten er til gengæld god – også på motorvej.

10.000 ekstra kr. senere...

Mit før-købs-tjek af bilen forsikrede mig om, at ­rammen på baghjulstrækkeren var i orden og godt indsmurt i et olieprodukt.

Gode Mazda-folk sendte mig til Englerup Auto på Midtsjælland, hvor Preben Larsen er specialist i ældre Mazda’er. Han bekræftede min konstatering, men ledte forgæves efter førerhusets bageste ophæng. De var rustet væk. Hertil kom et par andre nødvendige reparationer plus kilerem og service. Alt i alt løb det op i godt 10.000 kr., inden Preben kunne sætte de gule nummerplader på.

Nu står arbejdshesten klar til at blive brugt, og det skal den blive. Efter tre somre med Ferrari 360 Spider er jeg klar til arbejdssommer.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...