Den helt nye Årets bil i Danmark

Onsdag aften var jeg med til at gøre det på en ny måde

27. november 2014 af Mikkel Thomsager

Onsdag aften kårede vi Årets bil i Danmark. Det blev Citroën C4 Cactus, og det var så oplagt et valg, at det næste ikke var spændende.

Jeg havde dog mere på spil end som så. Jeg er også formand for Motorjournalisternes Klub i Danmark (MKD), og sammen med seks kolleger i bestyrelsen, har jeg stået for arrangementet i en ny form.

Tidligere har vi udvalgt fem finalister, og omgående derefter stemt på dem. I år valgte vi for første gang at skille nomineringsdelen fra finaledelen med seks uger. Onsdag aften var det så finalen, hvor de 21 danske motorjournalister, som var jurymedlemmer i år, afslørede deres stemmer, som de var fordelt på de syv finalebiler. Resultatet blev en klar sejr til Citroën C4 Cactus.

Når du ser resultatet, ligner arrangementet sig selv fra alle de andre år, men bag linjerne har vi lavet en masse ændringer. Blandt andet er alle jurymedlemmers stemmer nu helt offentlige. Tidligere var de hemmelige.

Desuden var der mange andre små ædringer, bortset fra selve valget.

De senenere år har flere bilimportører argumenteret for, at kåringen skulle finde sted efter predefinerede kreterier. Altså at jurymedlemmerne skulle give de deltagende biler point ud fra et kendt pointskema med bestemte katergorier.

Jeg har aldrig syntes, at det var en god idé, fordi ånden i Årets bil ikke kan kondenseres til point på en skala i ti kategorier. Årets bil i Danmark er den, der gør indtryk, på den ene eller den anden - og ikke nødvendigvis målbare - måde.

Den ånd synes jeg vi fangede godt onsdag aften. Citroën C4 Cactus er tekisk set ikke særligt avanceret. Den benytter faktisk en del lettere bedagede løsninger, eksempelvis kan bagdørenes sideruder ikke rulles ned.

Men den introducere et ydmygt, højtråbende design til en lav pris, og derved fanger en tidsånd.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...