Citroën C4 Cactus Skyline 2018
© A Hansen

Citroën C4 Cactus: Den usynlige revolution

"Hører du til dem, der savner den hydropneumatiske affjedring i Citroën CX, GS og Xantia-modellerne, så kan du glæde dig over, at affjedrings- og køre-oplevelsen fra disse er tilbage."

12. juni 2018 af Mikkel Thomsager

"Det er jo bare en Citroën Cactus, der har fået et lille facelift." 

Det var udgangspunktet, da jeg satte mig bag rattet af den nok så blærede nye C4 Cactus i top-versionen "Skyline" med panoramatag, designerfælge og kontrafarver på karrosseri og interiør.

Men der tog jeg fejl. Virkelig! Den nye Cactus er en lille revolution på bilmarkedet. 

Hører du til dem, der savner den hydropneumatiske affjedring i Citroën CX, GS og Xantia-modellerne, så kan du glæde dig over, at affjedrings- og køre-oplevelsen fra disse er tilbage.

Den reviderede Citroën C4 Cactus har ikke hydropneumatisk affjedring, men i Danmark er den standardustyret med en ny type "Progressiv hydrauliske støddæmpere".

Reelt er det en avanceret støddæmper, der virker rent mekanisk. Den er ikke elektronisk styret på nogen måde, og ærlig talt tror jeg, at den bløde affjedring i den nye C4 Cactus i lige så høj grad skyldes bløde fjedre.

Uanset, er den nye Cactus så blød i undervognen, at den på det punkt kun kan sammelignes med Citroëns egne biler, fra den gang de havde hydropneumatisk affjedring.

Citroën C4 Cactus Syline 2018 forsæder
© A. Hansen

Imponerende/generende

Det er faktisk vildt imponerende - eller generende - alt efter temperament. Karrosseriet læner sig tilbage ved acceleration og frem ved opbremsning, og krængningen er heller ikke til at tage fejl af. 

Med fire personer i bilen formåede jeg sågar at ramme affjedringens bumpstop, ved kørsel over 50 km/t trafikbump, sådan som man ofte gjorde i gamle Citroën-modeller.

Gevinsten er vitterlig en fantastisk affjedringskomfort.

Jeg kan godt undvære den. Det er for meget af det gode. Jeg føler, at jeg vælter rundt i det flade førersæde sammen med karrosseriet. Men det er fantastisk, at Citroën atter toner rent flag, og stiller med super affjedringskomfort, som ingen andre konkurrenter.

Er det noget for dig? Det ved du først, når du har prøvet den, og for at være sikker, skal du kører i hvert fald 20 km i blandet by- og landevejs-kørsel. 

Så ved du det.

Måske er du interesseret i...