Volvo V40

Chefen giver en status på 3 års ejerskab af en Volvo V40

Chefredaktøren for Bil Magasinet giver her sin erfaringer fra de sidste 3 års kørsel i hans egen private Volvo V40. Så er det sådan én du skal vælge? Læs med hér!

7. september 2020 af Mikkel Thomsager

I maj blev min Volvo V40 T3 tre år. Da havde den rundet 65.000 km, og det er i store træk gået fint. I BM2004 (april 2020) kunne du læse om min udfordring med en død kobling. Jeg undrer mig over, at den døde, men løsningen fra importørens side fandt jeg ok, om end selve reparationen tog 26 dage. Til gengæld fungerer den nye kobling bedre, end den gamle nogensinde har gjort.

Ud over koblingen har jeg skiftet bremseskiverne foran og klodser hele vejen rundt. Alle service er foretaget hos den autoriserede Volvo-forhandler på Østerbro i København, hvilket givet vis også var årsagen til, at udskiftningen af koblingen stort set skete pr. kulance – den mekaniske garanti på en Volvo er kun to år, men bremseskiftet fik jeg lavet uautoriseret på et værksted med originale dele, simpel-then fordi det var halv pris.

Goodyear Eagle F1 Asymmetric

Godt 65.000 km er det blevet til. Det gennemsnitlige benzinforbrug på 12,5 km/l har været gældende fra starten.

Volvo'ens dæksituation

Min Volvo blev leveret med Pirelli Cinturato P7 i størrelsen 205/50R17. Et fint dæk, der passede godt til bilen. De gav en god komfort, fin indstyring og ikke mindst fine bremseegenskaber. De var ikke slidt ned, da jeg ved ca. 50.000 km skiftede til Goodyear’s nye Eagle F1 Asymmetric 5. De har vist sig en my skarpere på næsten alle fronter. Som navnet antyder, har det et asymmetrisk dækmønster med forskellige gummiblandinger på trædefladen.

Det giver en lidt bedre komfort, lidt mindre støj og lidt skarpere reaktioner. Underligt nok er bremselængden en smule længere. Pirelli’erne stod helt utrolig godt fast på tør vej.

Volvo V40

Bagklappen, hvor jeg fik en bule på størrelse med en to-krone. Nu er den fikset, men modelbogstaverne er ikke kommet retur.

En enkelt skade på bilen

Ud over problemet med koblingen har jeg haft en enkelt skade på bilen. Det var en ærgerlig cykelstyrs-agtig bule på bagklappen. Bulen kom “af sig selv”, mens bilen holdt parkeret, og desværre havde skadevolderen ikke lagt sit visitkort, så den hang jeg selv på.

Jeg forsøgte at fikse det uden maling, men “No Paint”, der trækker buler ud uden at male bilen, slog fast, at bulen var for skarp til, at de kunne fikse den. Så der var ingen vej uden om den lokale autolakerer, der klarede opgaven fint til 3.100 kr.

Volvo V40 T3

Den nye T3-motor har ikke den mest raffinerede gangkultur, men den trækker godt og har ikke slået et slag forkert. 

Volvo'en opfører sig pænt

Derudover har Volvo’en opført sig som ventet. Jeg valgte bilen, fordi jeg synes, den kører godt på landevej. Styreegenskaberne er ikke til banebrug, men på asfaltvej har den fine reaktioner med antydning af overstyring ved speederslip i sving. Sådan kan jeg godt lide det.

Motoren er Volvo’s nye 2-liters motor, og den trækker godt fra bunden, men kan også fint køres ud i gearene. Støjniveauet fra motoren er i overkanten for en bil i denne klasse, måske også fordi gangkulturen ikke er klassens mest raffinerede. Det meste af tiden har brændstofforbruget ligget på omkring 12,5 km/l, hvilket også kunne være bedre i betragtning af, at min Volvo bruges til et ret alsidigt kørselsbehov.

Volvo V40

Bogstavforvirring: Maleren måtte pille modelbogstaverne af. Nye koster 600.kr.

Skulle "kun" holde i 3 år

Efter at jeg havde beholdt min forrige bil, en Volvo V70, i næsten syv år, var min oprindelige plan, at V40 kun skulle holdes i tre år. Corona-situationen fik mig til at overveje det igen, og måske kan det komme mig til gode. Priserne på brugte biler i denne prisklasse har i hvert fald været stigende, så måske skal jeg slå til. Du hører nærmere. •


  • Bil Volvo V40 T3 
  • Årgang 2017 
  • Motor R4, 2,0 liter, 150 hk 
  • Min siden 2017

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...