Nybilsalget ventes at slå rekord i 2012 med mere end 170.000 solgte nye biler. Men statens indtægt på registreringsafgiften er 10 milliarder kroner mindre ind i 2006, hvor der blev solgt næsten 15.000 færre nye biler.
Det er vel egentlig ikke så godt?
Faktisk er det en kæmpe succes for både den nuværende og den forhenværende regerings miljøpolitik. Med forholdsvis få midler og uden at ændre markant på afgiftssystemet er salget af nye biler svinget fra benzin-gurglere mod spare-bøtter.
Så det er vel fint? Jow jow, lige nu er det, men der er i høj grad også tale om en trend, som kan svinge den anden vej. Uanset hvad tror jeg, at der kommer en afgiftsomlægning i 2013, og den kan meget vel blive omfattende.
Alle partier er enige om, at en omlægning fra den nuværende værdibaserede løsning (vi betaler afgift i forhold til, hvad bilen koster) til en teknikbaseret (vi betaler afgift i forhold bilens bilen vægt, effekt, CO2-udledning m.m.), er den rigtige løsning.
Jeg tror, den kommer i 2013.