Batmobilen smadret: Men hvem bærer skylden?

Den verdenskendte Batmobil var i sidste uge impliceret i en grim ulykke. Men nu er uenighed om, hvem der egentlig var skyld i ulykken. Få hele forklaringen for Youtuberen, der sad bag rattet.

23. juli 2019 af Mikkel Thomsager

For et par uger siden gæstede Batmobilen Bil Magasinet’s Supercar Sunday. Her tiltrak den sig enorm opmærksomhed, hvilket ikke kommer bag på nogen, når man ser den.

I sidste uge fik den så hele verdens opmærksomhed, da den havnede i en ulykke i Frankrig. Bag rattet sad den fransk/britiske YouTuber, Seb Delanney.

Efter ulykken flød nettet over med historier og ikke mindst spekulationer om, hvad der var sket. Flere mente, at Seb Delanney var skyld i ulykken, og at han tilmed var kørt sammen med en Lamborghini Aventador SV, som ses på nogle af billederne. Men nu har Seb Delanney selv været ude og mane rygterne til jorden med sin egen video. Her forklarer han, hvad der, ifølge ham, skete.

Vedkendte sit ansvar

Batmobilen kørte sammen med en Renault Scenic og udover små overfladiske skrammer, kom ingen noget til. Ifølge Delanney har både han og føreren af den franske Renault skrevet under på forsikringspapirer, der forklarer hændelsen og frifinder Delanney.

Ifølge Delanney påtog føreren af Renault’en sig skylden for ulykken, eftersom Batmobilen holdt stille. Det strider dog imod, hvad den franske fører efterfølgende har udtalt til medierne. Han mener nemlig ikke, at det er ham der bærer skylden, men at Seb Delanney ikke overholdt sin vigepligt. Det er svært at sige, hvem der har ret ud fra billederne.

Men her kan du se videoen, hvor Seb Delanney forklarer sin side af historien.

Under videoen kan du læse meget mere om den imponerende Batmobil, som nok skal komme ud at køre igen. 

Fra Volvo og Koenigsegg

Bilen er vitterlig bygget med udgangspunkt i bilen fra Batman spillet Arkham Knight. Ejeren blev forelsket i bilen, og da han mødte en svensker, som påstod, at han kunne bygge sådan en bil, slog den Saudi Arabiske bilentusiast til.

Det er firmaet Caresto, som har bygget bilen. Bag det står Leif Tufvesson, som er en anerkendt bilbygger i Sverige. 

Han startede som tekniker ved Volvo Research and Development i Göteborg, og var siden seks år Koenigsegg, inden han i 1996 startede for sig selv med firmaet Caresto, der ligger i Ängelholm, ikke langt fra Koenigsegg.

26" hjul - plus vinterdæk

Hans baggrund forklarer det enestestående kulfiber-karrosseri, som pryder bilen. Bilen er lavet i dette ene eksemplar, men pasform, finish og detaljer er på et utroligt niveau, og tæt på udtrykket fra computer-spillet.

Ejeren fortæller, at bilen i store træk er designet ud fra en legetøjsbil, lavet med udgangspunkt i spillet.

Blandt de utrolige detaljer er 26" hjul med 315 Pirelli SUV-dæk. Ejeren, der også har en bopæl i Sverige, kunne fortælle, at han også har vinterdæk til bilen.

Teknik fra Lamborghini Gallardo

Den grundlæggende opbygning er helt unik for bilen. Den bygger på sin helt egen ramme med en akselafstand på 340 cm. Bilen er 250 cm bred.

Men mekanik og elektronik er hentet fra en Lamborghini Gallardo V10, komplet med ABS og ESP-system. Arkham-bilen har også overtaget Lamborghini's firehjulstræk, hvilket ifølge ejeren gør den til en ganske underholdende bil at køre i sne med.

Instrumenterne sidder i deres eget hus, men grafik og urskiver genkendes fra Lamborghini og Audi R8. Derudover er alt helt speciel designet og bygget til denne bil.

Plads bag sæderne

I computerspillet har bilen førerplads i midten. Carestos bil er bygget som en to-sædet bil., hvilket giver en mindre udfordring med forruden, som er delt i tre falde ruder, men der er kun vinduesvisker på den midterste rudedel.

Man får adgang til kabinen ved at løfte hele fronten, og bestige to dedikerede trin. 

Selve kabinen er overraskende rummelig, med ekstra plads bag sæderne, hvilket ejeren var glad for, da hen benyttede sig af bilen til Gumball 3000 racet i 2016, hvor den havde premiere.

Hvad bilen har kostet, er ikke kendt, men det tog Caresto to år at bygge bilen. Skallen er skabt fra bunden af, så det har kostet et tocifret millionbeløb.

Et af målene med bilen har dog været, at mekanikken skulle være ukompliceret at gå til, at ejeren, der har bilen registreret i Saudi Arabien, kan få den repareret hvor som helst i verden.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.