© Privatfoto

Læserbrev: Vi lejede en bil for at lære at drifte - og det gik næsten galt

Bil Magasinet-læser Zarko var i USA med veninden Maria, som skulle lære at køre sidelæns. De to lejede en baghjulstrukket bil og kørte langt ud i ørkenen. Men de var nær strandet.

14. juni 2022 af Zarko Zaharov

Lær at drifte i en lejebil

Luften er tør. Der blæser en let, sommerlig brise fra øst. Bilen holder parkeret på bunden af, hvad der engang var en stor sø. I dag er det et udtørret område, der strækker sig så langt, øjet kan se. Den bagende californiske sol skaber fatamorgana. Jorden er lysebrun, næsten sandfarvet, men med en asfaltlignende hårdhed og overraskende mængder af greb. Hvorfor det viser sig at være et problem, skal vise sig senere.

Stedet hedder meget passende ”El Mirage”. Bag rattet af den næsten klichéværdige Ford Mustang fra nederste Hertz-hylde, sidder undertegnede og sitrer som en hund, der venter på sin godbid. I passagersædet sidder mindst en lige så spændt veninde, der i dag skal lære dét, kørelæreren ikke underviser i: Vi skal lære at drifte.

Er det nødvendigt at kunne holde en baghjulsudskridning med tilpas mængde kontra-styring og speeder længe nok til, at det ser sejt ud? Absolut ikke.
Men hvad ville du gøre, hvis du havde en overbetalt lejebil, et enormt ødeområde med ingen tegn på blå uniformer- og baghjulstræk?

ESP off. Gearvælgeren i Drive. Et godt ryk i rattet og en gaspedal, der kortvarigt møder karrosseriets bund, sender bagenden på udveksling, mens motoren brøler den velkendte sang. Maria hyler af grin. Dækkene hyler af torturen. Sidstnævnte overrasker mig, da det var min forestilling, at underlaget vil have mindre greb og være sødere ved dækkene. Jeg vælger at ignorere det. 

© Privatfoto

"Hvor skal jeg ørle?"

Maria får en hurtig instruks i de tre skridt i at holde en udskridning: Starten, hvor man skal mene det med gassen og inddrejning. Undervejs, hvor man skal være delikat og fintfølende, og slutningen hvor man skal time det. Nu er det hendes tur.

Hun er lidt sløv på ”start-fasen”, som resulterer i understyring. Når hun får lært det, er hun for langsom til at fange bagenden, som resulterer i par spins. Det får hun dog også lært hurtigt. Den sidste fase, med at fange den tilbage og rette ud, tager dog lidt tid og resulterer hver gang i, at hun spinner den anden vej. Det gør, at undertegnede bliver køresyg og funderer over, hvor det strategisk vil være bedst at kaste op. Er det bedre at fiske rester fra den gode Quarter Pounder af plastikken på instrumentbrættet, lædersædet eller mit eget tøj?

Ligbleg bliver jeg sat af, mens den unge elev må fortsætte læringen på egen hånd. Hun lærer hurtigt, og pludseligt begynder det at ligne noget! Jeg beundrer udsigten af en sportsvogn med fuld kontra-styring, der efterlader en sky af 11.000 år gammel fisk og støv, og jeg kan ikke lade være at bemærke det store smil bag rattet. Så let smitter benzin i blodet andre uskyldige sjæle. 

De bedste 700 kr. nogensinde

Det smukke ”stolt far”-øjeblik bliver dog pludselig afbrudt af lyden af et dæk, der ikke vil mere. I samme øjeblik indser jeg, at det smukke øde område, vi befinder os i, er VIRKELIG øde. Her er jo ingen. Hvad gør vi? Ved nærmere inspektion holder dækket luft, men to tredjedele af dækkets kontaktflade er væk.

Med hjertet fyldt og forsigtige smil, som kun børn, der har været uartige, kan smile, kører vi 80 km/t hele vejen tilbage til Los Angeles lufthavn. Bilen afleveres tilbage, men ikke inden jeg skifter det højre baghjul ud med det venstre forhjul og argumenterer for, at dækslitagen må skyldes dårlig sporing. Den køber de ikke. Men knap 700 kr. gebyr for nye bagdæk, som de opkræver, er da til dato de bedste 700 kr., vi har brugt.

Tilbage er kun at sige: Såfremt du lejer en Mustang fra Hertz i fremtiden, så sørg for at bede om én, som Maria ikke har kørt. Det var hendes idé, det hele.  

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...