Jeg er IT-udvikler - og har det fint med at teste Beta-versioner – på min PC. Men jeg vil ikke være ufrivillig beta-tester med 110 km/t med familien i bilen!
Jeg er superglad for min Tesla Model 3 SR+ fra 2021 - ingen tvivl om det. Den er kører superfedt og fungerer fantastisk på langture med Tesla’s hurtigladere.
Og der er løbende kommet opdateringer til softwaren, som sikkert har givet nogle forbedringer af batterihåndtering og nogle ændringer på infotainmentsystemet. Så langt så godt.
Men efter "opdateringen" af Autopilot til Tesla Vision, som åbentbart ikke bruger den indbyggede radar, er jeg simpelthen rystet. "Tesla Vision beta" blev for alvor afprøvet på en længere tur gennem Sverige og Norge i meget skiftende vejr.

Fra 2021 begyndte Tesla at droppe radarsensorer til Autopilot og i stedet bruge de indbyggede kameraer. Men Jesper Brynildsen er stærkt utilfreds med, at de afprøver systemet i hans Tesla Model 3 med radar.
© TeslaFarlige situationer
På turen oplevede jeg mange farlige situationer i tåge, modlys, kraftig regn, indkørsel til mørke tunneler og ved mange afkørsler.
Her vælger autopiloten at lave en kraftig opbremsning uden grund - og nogle gange selv skifte hastighed fra 110 til 40 km/t.
Det er altså megafarligt på en tættrafikeret motorvej - også med store lastbiler.
På længere stræk var nedbremsningerne så hyppige, at jeg hele tiden havde foden ved speederen og på lange strækninger valgte at slå autopiloten fra. Jeg havde totalt mistet tilliden til den og prioriterede min families sikkerhed.
Jeg har oplevet enkelte fantombremsninger på langturen tidligere - men slet ikke i det omfang som jeg oplever med "Tesla Vision beta"!
Problemet med Tesla Vision er, at et kamera har svært ved at bedømme afstanden til objekter. Det kræver fint udsyn og kraftig billedeanalyse for at afgøre om en forhindring er lille, stor, tæt på eller langt væk.
I modsætning er en radar designet til at se igennem regn, mørke, modlys og designet til præcist at måle afstanden til et objekt.
Desuden kræver "Tesla Vision" at vinduesvisker skal være på "Auto". En funktion der i forvejen virker ret dårligt og i “auto” kører den helt vildt ofte - også på en helt tør og ren rude. Pisse irriterende!

Jeg har købt en bil med radar og de egenskaber, det giver. Jeg forventer, den anvendes til at give mig den bedst muligt autopilot med høj sikkerhed. Jeg vil ikke nedgraderes – og slet ikke uden at blive spurgt.
"Tesla Vision" er Teslas spareprojekt. Den kommende Model 3 bliver en billigere bil, hvor der er fokus på billigere produktion gennem færre dele - og ingen radar. Tesla har så valgt at beta-teste "Tesla Vision" på eksisterende Model 3-ejere - under dække af, at det er meget bedre.
Jeg vil have adgang til den bil, jeg har købt - MED brug af radar. Og jeg vil ikke være ufrivillig betatester med 110 km/t med familien på bagsædet.
Tesla: Opfør jer ansvarligt som de andre bilfabrikanter og find ud af, om I vil lave velfungerende premiumbiler eller et billigt discountprodukt!
Bil Magasinet har kontaktet Tesla og givet dem mulighed for at kommentere på klummen. Det har de ikke ønsket.
Klummen er udtryk for skribentens oplevelser og holdning.