BMW 318iS E36 Coupe Frederik T. Frey Bil Magasinet arctic silver sølv grå Jan Nygaard forende front forfra 1997 2018

Alderspræsident på p-pladsen hos BMW-forhandleren i Lyngby. Min 318iS er bygget i 1997, men fik sit første sæt plader i 1998.

Vores biler: BMW 318iS sendt på kurophold

Frederik T. Frey synes, han har rigeligt om ørerne – bl.a. med Ford 17M RS-projekter. Derfor sendte han sin Bimmer ud af egen garage, da kobling, tændingslås, vandpumpe samt olie i gearkasse og differentiale skulle skiftes.

27. september 2018 af Frederik T. Frey

Kender I det, når man overser én af sine biler, fordi der er mange projekter med de andre? Sådan følte jeg det, da jeg kastede et blik ned i hjørnet af garagen...her holdt min BMW 318iS under et dækken.

Det mindede mig pænt om, at den nok efterhånden følte sig overset. Men faktisk er det blevet til flere projekter med den gamle BMW – dog mest omkring dæk og fælge, hvilket du kan læse mere om i BM305 og BM310. 

Med lidt dårlig samvittighed indgår jeg en studehandel med 318iS'eren. Den skal agere køretøj henover sommeren, mens Ford 17M RS'eren er på operationsbordet. Før den indgår i aktiv tjeneste, vil den modtage en ny kobling samt andre småting, som jeg føler, at den vil drage nytte af. Jeg ser det som en form for kurophold til den efterhånden voksne coupé. Jeg booker derfor en værkstedstid hos Jan Nygaard i Lyngby. 

BMW 318iS E36 Coupe Frederik T. Frey Bil Magasinet arctic silver sølv grå Jan Nygaard manuel gearkasse 1997 2018

En Bimmer med en kobling der fedter under pres, er ikke sjov at køre i. Et komplet skift alt inklusive kostede 10.120 kr

Lad de professionelle komme til

Jeg har tidligere brugt værkstedet ad flere omgange bl.a. i forbindelse med en sammenfaldet katalysator, skift af bagbremser samt udskiftning af pyntelister, blinklys plus let lakeringsarbejde. 

Men med adgang til lift i min private garage-bolig skal jeg lægge ører til mange undrende spørgsmål fra venner, om hvorfor jeg ikke bare selv ordner BMW’en. For det første løber jeg hurtigt tør for både talent og tålmodighed på det personlige værksted, når ting driller. Og selv om jeg nyder at gå og hygge og lave småting som motorolieskift og den slags, så er BMW'en med en alder på 21 år en tand for “ny” og avanceret til mit temperament. 

Med min Ford (Taunus) 17M RS fra 1970 er det hele mere simpelt, og derfor lettere og langt mere belønnende at give sig i kast med for mig. Derfor overlader jeg næsten altid 318iS'eren i hænderne på de professionelle.

BMW 318iS E36 Coupe Frederik T. Frey Bil Magasinet arctic silver sølv grå Jan Nygaard værksted bagfra bagende

I klargøringshallen hos Jan Nygaard i Lyngby blev 318iS’eren forkælet efter begge værstedsbesøg – fin service.

22.820 kr. op af lommen

Koblingsskiftet koster 10.120 kr., men så ville diverse væskestande og lignende også blive tjekket. Planlægning er de gode til hos Jan Nygaard i Lyngby. Jeg afleverede bilen kl. 08.30 om morgenen, og fik en SMS omkring kl. 15.30 med meldingen om, at bilen nu stod klar. Da jeg hentede bilen, var den vasket og strøget i en grad, der virkelig imponerede mig.

Under samme besøg bad jeg mekanikerne om at tjekke et par ting, og vende tilbage med et tilbud. Få dage efter kørte jeg derfor tilbage for at få skiftet en vandpumpe, der var begyndt at støje samt få udskiftet tændingslåsen, der som årene var skredet frem, føltes løs. Inklusive moms, arbejdstid og miljøtillæg kostede den slags 8.100 kr. oveni.

“Spa-behandlingen” blev toppet op med et olieskift i både gearkasse og differentiale samt en justering af speederpedalen, nyt donkraftbeslag og en masse andre småting – samlet pris 4.600 kr. Kunne det gøres billigere? Uden tvivl, men i dette tilfælde betaler jeg mig fra bøvlet og modtager til gengæld top professionelt arbejde og ikke mindst god service. Med en masse sparet tid har jeg kunne nyde den halvgamle BMW henover sommeren.

BMW 318iS E36 Coupe Frederik T. Frey Bil Magasinet arctic silver sølv grå Jan Nygaard forende front forfra 1997 2018 Ford 17M RS P7B Buick Skylark

BMW 318iS'eren i garagens skammekrog med den private samling som den så ud tidligere på året. Ford 17M RS og Buick Skylark GS er forsat i garagen, men den blå Buick Park Avenue er solgt til fordel for en Cadillac CTS.

Velkommen i loungen

Du har netop læst en artikel fra samlingen i Freddies Lounge.

Freddies Lounge er et tilbagelænet sted, hvor der er plads til de skæve historier, den passionerede fortælling og slyngelstue-beretninger. Din vært i loungen er testkører og motorjournalist Frederik T. Frey, der disker op med højdepunkter fra såvel den personlige garages indhold som fede køreoplevelser qua jobbet på Bil Magasinet. Mellem de bløde og smagfulde møbler bor en BMW 318iS Coupé, ”Bedstefars Taunus” (en Ford 17M RS P7B) og en Cadillac CTS – på liften hænger kærestens Buick Skylark GS...når hun altså ikke er ude at lufte amerikanerens 6,6-liters Big Block-V8'er.

Se resten af arkivet i Freddies Lounge ved at klikke her.

Freddies Lounge Frederik T. Frey Bil Magasinet BMW 318iS Coupé E36 1997 Ford Taunus 17M RS P7B 1970 Cadillac CTS V6 2003 Buick Skylark GS V8 1966 Værksted Garage

Velkommen i Freddies Lounge.

Du kan få mange flere gode historier, og hver måned læse om redaktionens egne biler i Bil Magasinet, som udkommer hver måned. Få de første 6 numre af Bil Magasinet direkte ind gennem brevsprækken. Prisen er kun 199 kr. Du sparer 220 kr. Læs mere om det gode tilbud lige her.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.