Peugeot 205 GTI Labbé Bernard Arnault 2018 hatchback sort forfra

Urimelig tung og dyr Peugeot 205 GTI sat til salg

Kan du gætte, hvorfor denne Peugeot 205 GTI koster 280.000 kr. uden afgift og vejer 1.400 kg?

16. marts 2018 af Frederik T. Frey

Bare rolig, du behøver ikke scrolle helt ned i bunden af denne tekst for at få svaret på, hvorfor denne Peugeot 205 GTI er både dyr og meget tung.

Forklaringen på den høje pris af 280.000 kr. uden afgift er, at den tidligere har tilhørt den franske finansmand Bernard Arnault, der bl.a. har aktiemajoriteten i modehuset Dior.

Peugeot 205 GTI Labbé Bernard Arnault 2018 hatchback sort bagfra

Udefra er det svært at spotte, at bilen er forstærket og armeret med 525 kg metal og glas.

Den høje vægt

Den høje vægt på 1.400 kg – ifølge Bil-Revyen anno 1991 vejer en almindelig Peugeot 205 GTI bare 875 kg – skal tilskrives, at bilen er armeret med både tykkere metal og glas for at beskytte den tidligere ejer, Bernard Arnault.

Også affjedringen og bremserne er blevet opgraderet for bedre at kunne modstå, at den franske hatchback med armeringen vejer 525 kg mere, end den plejer.

Det tunge arbejde er udført af firmaet, Labbé.

Peugeot 205 GTI Labbé Bernard Arnault 2018 hatchback siderude glas

Utroligt tykt glas er med til at skubbe vægten fra 875 kg op på svimlende 1.400 kg.

Pænt eksemplar

Eksemplaret her blev ifølge salgsannoncen brugt af Bernard Arnault til daglig kørsel, men trods det er det ikke blevet til mange kilometer, siden bilen blev sluppet fri på den franske asfalt i 1990. I alt har bilen kørt 14.700 km.

Kabinen er betrukket i læder, ligesom der også er eftermonteret både airconditioning og servostyring – hvilket ifølge salgsannoncen ikke var muligt at få hos Peugeot-fabrikken på daværende tidspunkt.

Den både dyre og tunge Peugeot 205 GTI sælges af Art & Revs – se annoncen her.

Peugeot 205 GTI Labbé kabine interiør Bernard Arnault 2018 hatchback

Læder, servostyring og airconditioning har den dyre Peugeot 205 GTI.

Velkommen i loungen

Du har netop læst en artikel fra samlingen i Freddies Lounge.

Freddies Lounge er et tilbagelænet sted, hvor der er plads til de skæve historier, den passionerede fortælling og slyngelstue-beretninger. Din vært i loungen er testkører og motorjournalist Frederik T. Frey, der disker op med højdepunkter fra såvel den personlige garages indhold som fede køreoplevelser qua jobbet på Bil Magasinet. Mellem de bløde og smagfulde møbler bor en BMW 318iS Coupé, ”Bedstefars Taunus” (en Ford 17M RS P7B) og en Cadillac CTS – på liften hænger kærestens Buick Skylark GS...når hun altså ikke er ude at lufte amerikanerens 6,6-liters Big Block-V8'er.

Se resten af arkivet i Freddies Lounge ved at klikke her.

Freddies Lounge Frederik T. Frey Bil Magasinet BMW 318iS Coupé E36 1997 Ford Taunus 17M RS P7B 1970 Cadillac CTS V6 2003 Buick Skylark GS V8 1966 Værksted Garage

Velkommen i Freddies Lounge.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.