Ford Taunus 17M RS P7B V6 sedan sølv grå 1970 Köln Cologne klassiker vintage youngtimer classic front forende lygter skov Freddies Lounge

Det fremgår måske ikke tydeligt af billedet – men det står ned i stænger på den svenske skovvej, hvor 1970'er-vognen er parkeret med en nummerplade smurt ind i insekter.

© Foto: Frederik T. Frey

Skråt op med regn og kulde – "Taunus'en" vil ud at køre!

Freddies Lounge: Efter en påkørsel først på sommeren er Ford (Taunus) 17M RS'eren bagud på kilometerfronten – heldigvis er den ikke sart.

10. oktober 2019 af Frederik T. Frey

Min gode gamle Ford (Taunus) 17M RS havde en skrækkelig start på sommeren, da den bare en uge før mit bryllup i starten af juni var offer for et overfald...altså hvis man kan tale om, at den slags findes inden for bilernes verden.

Da jeg kom ud til min Ford 17M RS efter et hurtigt besøg hos den lokale blomsterhandler, fandt jeg bilen stående i en mindre mosaik af glasskår. Hvordan kunne jeg være så uforsigtig at parkere oveni knust glas, nåede jeg at tænke, indtil det gik op for mig, at glasset kom fra min egen bil. En hvid Hyundai i20 havde kørt (forlæns!) ind i venstre forhjørne, knust et blinklyshus og bulet forkofangeren. Alt det ved jeg, fordi den uheldige bilist efterlod en venlig seddel under viskerarmen – go’ stil! Havde det nu ikke været tilfældet, var der andre, der havde øjne og ører med sig. En medtrafikkant kom over og oplyste modpartens registreringsnummer – det samme gjorde den lokale pølsemutter, som havde udsigt til uheldet. Det manglede nu også bare – jeg er stamkunde ved hendes foderbræt.

Ford Taunus 17M RS P7B V6 sedan sølv grå 1970 Köln Cologne klassiker vintage youngtimer classic Skade knust glas

Det ser måske ikke så slemt ud med et knust blinklyshus samt bulet og skrubbet krom-kofanger – men det er svært at skaffe pæne stumper til en 49 år gammel Ford P7B.

© Foto: Frederik T. Frey

Forsikring og fagfolk

Herfra tog forsikringen over. P7B'eren er forsikret hos ETU, og de lod mig selv vælge et værksted. Jeg kørte derfor 17M RS’eren til Esso-tanken i Sorø, der før har arbejdet på den.

Efter en rundringning i Ford-miljøet fandt vi frem til nogle stumper, der dog ikke alle var lige gode. Stumper til P7’ere som min er ofte svære at skaffe, da 75 pct. af Ford-fabrikken og reservedelslageret i Køln gik op i flammer i 1977. Mange nyfabrikerede dele er tilmed i jammerlig kvalitet.

Et originalt blinklyshus blev godkendt, og det blev besluttet, at resultatet ville blive bedst, hvis min kofanger restaureres fremfor udskiftes. Værkstedet melder, at “småting” i den størrelsesorden koster omkring 15.000 kr. Jeg melder, at det har kostet to måneders sommerkørsel.

Ford Taunus 17M RS P7B V6 sedan sølv grå 1970 Köln Cologne klassiker vintage youngtimer classic Econoline Mustang bagfra bagende Freddies Lounge Esso

På Esso-tanken i Sorø holdt RS’eren fornemt blandt en Mustang og Econoline.

© Foto: Frederik T. Frey

Det tabte skal indhentes

Heldigvis er hverken jeg eller Ford (Taunus) 17M RS'eren sart. Derfor står intet i vejen for at køre mange gode ture i den henover efteråret og den første start på vinteren. Sidst i september måned gik turen til Ljungby i Sverige, hvor den gamle tyske 2-dørs sedan fik lov at spole 500 plaskvåde kilometer på tælleren. Jeg må indrømme, at varmeapparatet og blæseren ikke kunne holde alle rude dugfri, men ellers satte 17M RS'eren ikke et dæk forkert.

At finde balancen i både at bruge men samtidig passe på sin klassiker eller youngtimer er vigtig at finde. Personligt er jeg af den opfattelse, at en velpasset og mekanisk sund bil har godt af at blive brugt – også selv om den har flere årtier på bagen.

Sæsonen er langt fra slut for Bedstefars gamle Ford, og jeg vender tilbage med en revy over "Taunus'ens" 2019, når jeg er klar til at køre den i garage. Stay tuned...

Ford Taunus 17M RS P7B V6 sedan sølv grå 1970 Köln Cologne klassiker vintage youngtimer classic front forende lygter sne vinter Freddies Lounge

Billedet her er ikke fra i år – men ligesom tidligere skåner jeg ikke min gamle Ford – selv om jeg altid passer godt på den.

© Foto: Frederik T. Frey

Velkommen i loungen

Du har netop læst en artikel fra samlingen i Freddies Lounge.

Freddies Lounge er et tilbagelænet sted, hvor der er plads til de skæve historier, den passionerede fortælling og slyngelstue-beretninger. Din vært i loungen er testkører og motorjournalist Frederik T. Frey, der disker op med højdepunkter fra såvel den personlige garages indhold som fede køreoplevelser qua jobbet på Bil Magasinet. Mellem de bløde og smagfulde møbler bor en BMW 318iS Coupé, ”Bedstefars Taunus” (en Ford 17M RS P7B) og en Cadillac CTS – på liften hænger konens Buick Skylark GS...når hun altså ikke er ude at lufte amerikanerens 6,6-liters Big Block-V8'er.

Se resten af arkivet i Freddies Lounge ved at klikke her.

Freddies Lounge Frederik T. Frey Bil Magasinet BMW 318iS Coupé E36 1997 Ford Taunus 17M RS P7B 1970 Cadillac CTS V6 2003 Buick Skylark GS V8 1966 Værksted Garage

Velkommen i Freddies Lounge.

© Foto: Jette Elisabeth Skylark

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.