Er du til "Restomod" eller Matching Numbers?

Der findes mange religioner inden for klassiske bilers stil. Mange foretrækker at holde bilerne så originale som muligt, men inden for de senere år har en ny tilgang bredt sig. Hvordan lyder idéen om en bil, der ser klassisk ud, men som er moderne at køre i?

22. maj 2021 af Frederik T. Frey

Uden at det skal udvikle sig til undervisning i det engelske sprog, gennemgår vi her to begreber og stile: “Matching Numbers” og “Restomod”, der huserer inden for klassiske biler. Matching Numbers dækker over, at bilen og dens hovedkomponenter er de originale.

Numre på karrosse og mekanik

Formuleringen stammer fra dengang særligt amerikanske biler fik stemplet numre på mekaniske dele. Er bilens generelle identifikationsnummer at spore i de tal, der er stemplet ind i motor, gearkasse, og evt. bagtøj og ramme, matcher numrerne så at sige.

I dag er formuleringen mindre bogstavelig, og refererer mest af alt til at holde bilen pinligt original, hvilket også kan strække sig til udskiftning af sliddele og andre stumper, der ikke nødvendigvis har identifikationsnumre påstemplet.

En Porsche 911 i 964-generationen som den så ud, da den forlod fabrikken.

Porsche’n her startede sit liv som den sølvfarvede for oven. 964’eren har været gennem hænderne på folkene hos Singer, der er mestre i Restomod.

"Forbedret" klassiker?

Restomod er sammentrækningen af de engelske ord for restaurering og modificering – der er i de fleste tilfælde tale om moderne forbedringer. Restomod handler om at forbedre klassiske biler med de landvindinger, som industrien har gjort i årtierne, siden bilen var ny.

Biblen for Restomod er endnu ikke skrevet, men de fleste er enige om, at forbedringerne for så vidt skal holde sig så tæt på bilens originale look og ånd som muligt, og at modifikationer skal være tæt på skjulte ude fra eller smagfuldt integreret.

En original og Matching Numbers Dodge Charger fra 1971 – her holdt i “Dukes of Hazzard”-look.

Endnu en Dodge Charger ‘71 men her i Restomod-jakkesæt. En smule lavere og lidt bredere dæk – ellers er silhuetten intakt og uspoleret.

Der må være grænser

Skal motoren f.eks. skiftes, er det mest korrekt at bruge en optimeret variant af originalmotoren eller en motor fra samme mærke. Derfor betragtes det ikke som Restomod, hvis en klassisk bil monteres med alt for store hjul, alt for lav undervogn eller andre ting der ikke er tidstypiske.

Det er heller ikke Restomod at lægge en Subaru-motor i en VW Boble med Porsche-alufælge. Moderne affjedring, bedre bremser, mere avanceret motorteknik og nye sæder eller Bluetooth i radioen er blandt de mest populære områder inden for Restomod.

En amerikanerbilskabine anno 1971 for en puritansk ejer der ønsker at holde bilen
original.

Med trærat ligner Restomod-kabinen den originale meget – de fleste forbedringer er skjulte, og touchskærmen er diskret integreret.

Charger'ens originale motorrum tilmed i korrekte og oprindelige farver.

Restodmod i motorrummet kan betyde markante ændringer – her har Charger’en fået moderne motor med indsprøjtning frem for karburator.

Singer ombygger Porsche 964

Restomod er ikke kun forbeholdt private garager, hvor man trin for trin kan stå og forbedre sin klassiske bil. Singer har skabt en forretning på at opgradere og optimere klassiske Porsche’r, der sælges færdige. Karrosserne er med det blotte øje ikke langt fra originalerne, men så godt som alle delene under metallet har fået en grundig men nænsom forbedring. Resultatet er en 911, der ser klassisk ud, men som kører mere moderne med bl.a. andre undervognskomponenter, flere hk og flere bekvemmeligheder i kabinen.

De visuelle ændringer, Singer laver over en original Porsche 964, er subtile.

Velkommen i loungen

Du har netop læst en artikel fra samlingen i Freddies Lounge.

Freddies Lounge er et tilbagelænet sted, hvor der er plads til de skæve historier, den passionerede fortælling og slyngelstue-beretninger. Din vært i loungen er redaktionschef og testkører Frederik T. Frey, der disker op med højdepunkter fra såvel den personlige garages indhold som fede køreoplevelser qua jobbet på Bil Magasinet. Mellem de bløde og smagfulde møbler bor en BMW 318is Coupé, ”Bedstefars Taunus” (en Ford 17M RS P7B) og en Cadillac CTS – på liften hænger hustruens Buick Skylark GS...når hun altså ikke er ude at lufte amerikanerens 6,6-liters Big Block-V8'er.

Se resten af arkivet i Freddies Lounge ved at klikke her.

Velkommen i Freddies Lounge.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...