Jeg har ejet min BMW 318is Coupé i snart 12 år. Vi har været meget igennem sammen – da jeg købte den sølvfarvede coupé, var den mit daglige transportmiddel til og fra ærinder, mens jeg boede skiftevis i Københavns Sydhavn og nordsjællandske Helsingør.
Siden har den tyske baghjulstrækker, der er produceret i 1997, fået en mere beskyttet tilværelse, hvor den ikke længere sendes i byen, når der er salt på vejene. Jeg er med årene blevet mere sart over Bimmeren, der efterhånden er kørt godt ind i sin youngtimer-æra.

2022’s benzinpriser er ikke til at spøge med. BMW’en går cirka 10,5 km/l og er dermed min mest “økonomiske” bil i garagen.
© Frederik T. FreyDet er jo bare en brugtbil
Sådan har det ikke altid været, og jeg har blandt andet været vidne til, at 318is’en af langfingrede typer engang blev strippet for M-pyntelister samt hvide blinklys, da den i forbindelse med udskiftning af katalysatoren var parkeret uden for værkstedet. Det var naturligvis ikke en rar oplevelse – men dengang var 3-serien jo “bare” en brugtbil... det er den i øvrigt stadig.
Samtlige materialer under motorhjelmen var smurt ind i klistret Tectyl... også plastikskjolde, slanger og ledninger.
© Frederik T. FreyVæk med det klistrede stads
Fordi brugen af bilen var i forgrunden for 10 år siden, valgte jeg at lade bilen rustbeskytte – en beslutning jeg har fortrudt mange gange siden. Altså, det er naturligvis fedt, at undervognen er beskyttet, men manden med sprøjtepistolen kunne nu godt have sparet sig at balsamere hele motorrummet i samme omgang.Jeg har længe frygtet at skulle fjerne det klistrede stads, for hvad nu hvis motorrummets klistermærker og mærkater ryger i operationen? Bevæbnet med et særligt affedtningsmiddel fra Henco går jeg forsigtigt til værks. Produktet, som er en tynd væske, sprøjtes på det ønskede område. Da flere af motorrummets flader er nær vertikale, væder jeg tynde klude i væsken, som jeg derefter lægger på f.eks. fjedertårnene. Til at opsuge det opløste rustbeskyttelse bruger jeg en blød svamp. Når det ønskede resultat er opnået, skyller og tørrer jeg efter, så affedtningsvæsken fjernes komplet.

... det ser rædselsfuldt ud.
© Frederik T. FreyResultatet
Netop omkring klistermærkerne lader jeg ikke væsken være på længe, og i stedet dupper jeg. Til min store glæde viser mærkerne sig mere modstandsdygtige, end jeg frygtede. Udvalgte steder bruger jeg en smule rensebenzin, men er påpasseligt, da rensebenzin kan skade visse overflader.Jeg burde have gjort denne operation langt tidligere – den tog lang tid, men resultatet taler for sig selv.
Nedenfor kan du se billede af de afrensede motorrum:

Ud over de afrensede, lakerede dele har plastikdele fået et glansprodukt, ligesom rustne spændeskiver og skruer er skiftet.
© Frederik T. Frey
Sådan! Klistermærket overlevede afrensningen og pryder flot i det nu Tectyl-fri motorrum.
© Frederik T. FreyVelkommen i loungen
Du har netop læst en artikel fra samlingen i Freddies Lounge.
Freddies Lounge er et tilbagelænet sted, hvor der er plads til de skæve historier, den passionerede fortælling og slyngelstue-beretninger. Din vært i loungen er redaktionschef og testkører Frederik T. Frey, der disker op med højdepunkter fra såvel den personlige garages indhold som fede køreoplevelser qua jobbet på Bil Magasinet. Mellem de bløde og smagfulde møbler bor en BMW 318is Coupé, ”Bedstefars Taunus” (en Ford 17M RS P7B) og en Cadillac CTS – på liften hænger hustruens Buick Skylark GS...når hun altså ikke er ude at lufte amerikanerens 6,6-liters Big Block-V8'er.
Se resten af arkivet i Freddies Lounge ved at klikke her.

Velkommen i Freddies Lounge.
© Jette Elisabeth Skylark