Gran Turismo er tilbage – og for første gang på Sony’s nye Playstation 5-spillekonsol. Grafikken i 4K-opløsning er blødende smuk, listen af biler er på over 400 nyere og ældre modeller, ligesom der kan lægges gummi i asfalten på et hav af både virkelige og fiktive racerbaner. Med syvende spil i serien går Gran Turismo tilbage til rødderne – spillet centrerer om samlingen af og påskønnelse af biler i deres mange typer og udformninger. Tuningdelen af spillet har aldrig været større, dybere og mere avanceret.

Gran Turismo 7 kan købes til og spilles på enten Playstation 4 eller Playstation 5. Der findes også en Anniversary-udgave.
© Foto: SonyGran Turismo 7 besøger Danmark
For danske spillere er der en sjov detalje i, at i spillets fotografi-program, "Scapes", hvor man kan parkere og fotografere sin bil i skiftende, flotte omgivelser, er det muligt at vælge mellem 16 danske lokationer. Fra komforten af ens sofa kan man gennem Playstation-spillet fotografere samtlige af GT7's biler i f.eks. Nyhavn eller ved Amalienborg.
I Gran Turismo 7 kan der fotograferes billeder af biler ved 16 danske lokationer – og naturligvis endnu flere internationale.
© Foto: SonyGran Turismo går tilbage til rødderne
Med lanceringen af Gran Turismo 7 går det japanske bilspil tilbage til sine rødder, der i Danmark strækker sig tilbage til 1998. Forrige spil, Gran Turismo Sport til Playstation 4, fokuserede på online multi-player, hvor blandt andet FIA var involveret og afviklede mesterskaber i spillet. Det er fortsat muligt at køre mod andre spillere i multi-player, men GT7 har skiftet gear og lagt stor vægt på en spiloplevelse, hvor det er muligt at fordybe sig uden det digitale konkurrenceelement – en såkaldt "single-player"-oplevelse.Tag kørekort i GT7
En hæderkronet tradition med at tage kørekort i spilserien vender tilbage i Gran Turismo 7. De fleste discipliner er lette at klare – men for hver køreprøve er der tre niveauer af bestået. Ønsker man det bedste resultat og guldkarakter i samtlige øvelser, skal man forberede sig på, at der skal terpes køreteknik og forfines ind- og udgangsvinkler på de mange baners sving.
Er det Frederik T. Frey i sin mors Nissan 350Z på vej til arbejde ned ad Børsgade i Kongens København? Nej, det er et billede fra Gran Turismo 7's "Scapes"-program... men Frederiks mor har en Nissan 350Z, og Frederik kører rent faktisk over Knippelsbro og ad Børsgade hver dag på vej til forlaget på Østerbro.
© Foto: Gran Turismo ScapesMasser af biler og baner
Ved lanceringen tæller udvalget af biler i Gran Turismo over 420 forskellige. Disse biler kan tæskes rundt på racerbaner, der ligger på 34 lokationer, og som kan køres i 90 forskellige udformninger – hvis man medregner forskellige layouts og kørselsretning både med og mod uret. Ud over "rigtige" racerbaner fra den virkelige verden som Nürburgring, Brands Hatch og Suzuka er fiktive favoritter som Trail Mountain, High Speed Ring og Deep Forest Raceway inkluderet – omend i reviderede og opdaterede udgaver, siden de optrådte i et Gran Turismo-spil sidst.Gran Turismo uden for banerne
Bliver du træt af at race, er Gran Turismo 7 spækket med nørderier, der behandler kulturen, der omgærder bilerne. Ligesom i flere tidligere spil i serien er det muligt at tune og fintune bilerne – både mekanisk og visuelt, og i GT7 når mulighederne for udskejelser nye højder. Hvert bilmærke har sit eget museum, og det er let at tilbringe timer i f.eks. "GT Auto"-sektionen, hvor du kan udbygge karrosseriet, shoppe nye fælge, vaske lakken eller skifte motorolie. Mange af funktionerne er ikke nødvendige for at nyde spillet, men de er så veludførte, at man let forsvinder ind i miljøet.
Bilernes kabiner i GT7 er detaljeret genskabt og er en sand fryd for øjet – selv om det måske ikke er den letteste synsvinkel at vinde løb fra.
© Foto: SonyFantastisk køreoplevelse
De assorterede biler føles meget forskellige at tilgå på spillets mange baner. Men dér hvor Gran Turismo 7 virkelig stråler, når du er bag rattet, er den dynamiske vejrmodel. Regn nedsætter mærkbart grebet i asfalten, og følelsen af at under- eller overstyre ud af kontrol er mageløst gengivet – den dynamiske vejrmodel er tilpas følsom, at et tørt spor formes på asfalten, hvor bilerne, der følger ideallinjen, kører – konsekvenserne, hvis du bevæger dig uden for dette tørtkørte spor kan vise sig enorme.
Endnu et eksempel på en dansk lokation i "Scapes", som er en del af Gran Turismo 7 – de der BBS-splitfælge er vist lidt for store, og de ser alt for rene ud foran Amalienborg.
© Foto: Gran Turismo ScapesMalurt i bægeret
En ting, der springer i øjet, er måden, de fleste race er bygget op på. Langt de fleste løb starter med dig som bagerste bil – på jagt op gennem feltet til førstepladsen. Det er underholdende nok – men for at kunne lykkes med at vinde løbet, ender du ofte i en situation, hvor din bil skal være meget kraftigere end konkurrenternes – ellers har du ingen chance for at nå førstepladsen fra bagerste startboks. Det ville skabe flere dueller om positionerne i feltet, hvis man ikke startede fra sidstepladsen og fra første motoromdrejning skal sætte det store forfølgelsesløb ind.
Uanset er Gran Turismo 7 et fabelagtigt spil, der rammer andet og mere, end vi har nået at beskrive i denne anmeldelse – holder du bare en smule af biler, bør du prøve en tur bag rattet af GT7 på enten Playstation 4... eller helst den bomstærke Playstation 5, hvor spillets "lak" stråler klarest.
Spiludvikleren, Polyphony Digital, lover løbende opdateringer til GT7 med flere baner, biler og løbsserier.
Vi har tidligere behandlet Gran Turismo 7 og bragt indtryk fra andre, internationale anmeldelser – se dem her.

Velkommen i Freddies Lounge.
© Foto: Jette Elisabeth SkylarkVelkommen i loungen
Du har netop læst en artikel fra samlingen i Freddies Lounge.
Freddies Lounge er et tilbagelænet sted, hvor der er plads til de skæve historier, den passionerede fortælling og slyngelstue-beretninger. Din vært i loungen er redaktionschef og testkører Frederik T. Frey, der disker op med højdepunkter fra såvel den personlige garages indhold som fede køreoplevelser qua jobbet på Bil Magasinet. Mellem de bløde og smagfulde møbler bor en BMW 318is Coupé, ”Bedstefars Taunus” (en Ford 17M RS P7B) og en Cadillac CTS – på liften hænger hustruens Buick Skylark GS...når hun altså ikke er ude at lufte amerikanerens 6,6-liters Big Block-V8'er.
Se resten af arkivet i Freddies Lounge ved at klikke her.