Ja ja, jeg ved det godt – intet er endnu officielt. MEN vedvarende rygter fra både Motor1.com og Ford Authority sværmer omkring Ford's arbejdsbil, F-150, der ligesom den mindre Ranger-model findes i en pumpet, tunet og heavy metal-variant kaldet Raptor.
Med introduktionen af den seneste F-150 Raptor gik pickuppen ned på seks cylindre fremfor de tidligere otte. Der var dog ikke tale om hvilken som helst V6-motor. Næ, den rustikke firehjulstrækker fik en afart af EcoBoost-motoren, der også ligger i superbilen, Ford GT.

At køre i cirkler på en støvet plads kan kun blive sjovere, hvis der ligger en fuldfed V8-motor under hjelmen.
Større potensforlænger
V6-motoren på 3,5 liter med biturbo holder sig naturligvis ikke tilbage, og i den nuværende F-150 Raptor yder den 457 hk og 691 Nm, der sendes i underlaget (grus, asfalt, mudder, is, you name it) gennem en 10-trins automatgearkasse med momentomformer – jeps af samme type som den du finder i den nye Mustang GT V8.Men har du brug for en større potensforlænger, er der ifølge rygtet forløsning på vej. Der er få detaljer omkring opgraderingen af motoren i F-150 Raptor. Men antallet af cylindre skulle ligge fast – otte stempler i hver sin cylinder sat i V-form.

Det er endnu uvist, præcist hvad en kommende V8-variant af Ford F-150 Raptor vil bringe med sig – men mon ikke den fortsat kan krydse floder og det, der er værre?
Voldsom som en Hellcat
Efter sigende skulle projektet være startet ud fra et ønske om at skabe en motor, der matcher de yderst potente maskiner, der produceres på konkurrenterne Dodge's mekaniske værksted. Har du tabt overblikket i butikken og virvaret af navne, forstår jeg dig godt.Dodge har op til flere serier af bomstærke V8-motorer. Øverst sidder Demon-varianterne, men før de blev lanceret, åbnede amerikanerne ballet ved at lancere SRT Hellcat-varianter af både Challenger- og Charger-modellen. Hellcat-varianten er en på alle måder pumpet udgave af de i forvejen hurtige muskelbiler – under motorhjelmen har en Dodge Challenger Hellcat anno 2019 en 6,2-liters V8'er med kompressor og 717 hk, der sendes til baghjulene.

V6-motoren på 3,5 liter med biturbo fra Ford GT har mange fællestræk med den nuværende motor i pickuppen, F-150 Raptor.
Kommer næppe til DK
Betyder det, at Ford vil give os en pickup med over 700 hk? Måske. Men uanset hvad kan vi desværre ikke forvente at se mange F-150 Raptor på danske veje. Bilen (ja, den med V6-motor der har slægtskab til Ford GT) importeres ikke officielt i Danmark.Til gengæld er dens lillebror – Ford Ranger Raptor på vej til Danmark, og vil være hos de danske forhandlere til september. Jeg har trillet en tur i pickuppen, som du kan læse mere om her.

Velkommen i Freddies Lounge.
Velkommen i loungen
Du har netop læst en artikel fra samlingen i Freddies Lounge.
Freddies Lounge er et tilbagelænet sted, hvor der er plads til de skæve historier, den passionerede fortælling og slyngelstue-beretninger. Din vært i loungen er testkører og motorjournalist Frederik T. Frey, der disker op med højdepunkter fra såvel den personlige garages indhold som fede køreoplevelser qua jobbet på Bil Magasinet. Mellem de bløde og smagfulde møbler bor en BMW 318is Coupé, ”Bedstefars Taunus” (en Ford 17M RS P7B) og en Cadillac CTS – på liften hænger konens Buick Skylark GS...når hun altså ikke er ude at lufte amerikanerens 6,6-liters Big Block-V8'er.
Se resten af arkivet i Freddies Lounge ved at klikke her.