Vi har spurgt redaktør på Retro-Revyen og redaktionschef på Bil Magasinet, Frederik T. Frey, hvad meningen er med "Elbiler ingen adgang!"-mærket på forsiden af Retro-Revyen 2023.
Hvorfor har du valgt, at der skal være et klistermærke med “Elbiler ingen adgang!” på forsiden af Retro-Revyen 2023?
Retro-Revyen skal gerne tilbyde læseren en pause, et frirum om du vil. I dette frirum skal der være plads til at skubbe hverdagens trummerum og trivialiteter i baggrunden, og det er i orden at specialisere sig og ikke blive tvangsfodret med en 1:1-repræsentation af det aktuelle billandskab. Jeg vil gerne tilbyde en årbog til dem, der synes, elbiler fylder lidt rigeligt i disse år.
Er det ikke med til at udvide skellet mellem dem, der godt kan lide elbiler, og dem der hader dem?
Nej, det synes jeg ikke – hver ting til sin tid. Der skal være plads til os alle – men ikke nødvendigvis det samme sted, på det samme tidspunkt… eller i samme årbog. Jeg synes, det er ok at skabe et målrettet produkt – ligesom nogle restauranter tilbyder vegansk mad, mens andre spisesteder helliger sig kødorgier. Det kan også sammenlignes med Danmarks Radio, der har forskellige radiokanaler, der i indhold, tone og præsentation differentierer sig fra hinanden.
Faktisk producerer redaktionen bag Bil Magasinet en årbog henvendt til dem, der ikke klapper i hænderne over “Elbiler ingen adgang!”-badget. Elbil Revyen er på flere punkter den diametrale modsætning til Retro-Revyen – her er siderne proppet med elbiler, ladekurver og økotips. Til gengæld er der ikke brugt krudt på benzinslugende køretøjer.

Et opslag fra Retro-Revyen 2023. En årbog med fokus på ældre biler med fossilmotorer.
© CollageKan man ikke være bilentusiast og glad for elbiler?
Jo, det kan man uden tvivl. Men netop Retro-Revyen er henvendt til folk, der kan deres tændingsrækkefølge – eller ønsker at dykke dybere ned i nostalgiske og analoge temaer. Til forskel fra Bil Magasinet, hvor jeg til dagligt er redaktionschef, når Retro-Revyen ikke lige så langt ud i krogene af bilernes tematiske verdenskort – til gengæld er der plads til fordybelse og rig mulighed for at nørde igennem med mekaniske klassikere.
Er du ikke nervøs for, at man “jager” nogle bilentusiaster væk eller på forhånden smider dem ud af klubben?
Man bliver ikke vist døren, hvis man lister sig ind ad Retro-Revy-porten med en elbilsnøgle i lommen. “Elbiler ingen adgang!”-badget skal også ses som en servicemeddelelse til elbilsentusiaster, at de bliver skuffet hen over årbogens 164 sider, hvis de drømmer om indhold med Tesla’er eller en idébank til tidsfordriv, når man holder ved ladestanderen. Jeg tænker, der er andre og bedre tilbud til dem, der ikke kan sætte pris på det kække postulat på forsiden.
Hvilken bliver den første elbil, der får “rigtig” spalteplads i Retro-Revyen? Og hvornår bliver det?
Jeg læner mig op ad ordsproget "Det er svært at spå, især om fremtiden". P.t. er der ingen planer. Jeg har det ambivalent med de klassiske biler, der får fjernet deres mekanik for at få ilagt erstatninger af den elektriske art. Jeg kunne forestille mig, at den potentielle overgang ville blive blød – måske en plugin-hybrid som BMW i8 finder plads i Retro-Revyen, før elbilerne (muligvis) triller lydløst ind i årbogen.

"Læsere med øjne på stilke kan muligvis spotte et lille billede af en elbil i årbogen", lyder det kryptisk fra redaktøren, Frederik T. Frey. Retro-Revyen 2023 kan købes i kiosker, på tankstationer eller bestilles på bilmagasinet.dk/retro
© Jette Elisabeth SkylarkVelkommen i loungen
Du har netop læst en artikel fra samlingen i Freddies Lounge.
Freddies Lounge er et tilbagelænet sted, hvor der er plads til de skæve historier, den passionerede fortælling og slyngelstue-beretninger. Din vært i loungen er redaktionschef og testkører Frederik T. Frey, der disker op med højdepunkter fra såvel den personlige garages indhold som fede køreoplevelser qua jobbet på Bil Magasinet. Mellem de bløde og smagfulde møbler bor en BMW 318is Coupé, ”Bedstefars Taunus” (en Ford 17M RS P7B) og en Cadillac CTS – på liften hænger hustruens Buick Skylark GS...når hun altså ikke er ude at lufte amerikanerens 6,6-liters Big Block-V8'er.
Se resten af arkivet i Freddies Lounge ved at klikke her.

Velkommen i Freddies Lounge.
© Jette Elisabeth Skylark