Ford RS 50 år jahre years jubilæum 1968 Capri front forende forfra 1973

Hurra! Ford's fantastiske RS-serie fylder 50 år

Freddies Lounge: Ford har nu produceret hurtige RS-modeller i 50 år – Bil Magasinets RS-ejer Frederik T. Frey kigger tilbage på kataloget af "RS-hits" fra mærket med den blå oval.

15. oktober 2018 af Frederik T. Frey

Kære læser – lad os få kortene på bordet: Denne artikel er lang, og der skal "scrolles" en del, hvis du vil igennem det hele. Den er tilmed skrevet af en Ford RS-ejer, så det med objektiviteten er så som så – dette er et begejstrings-stykke. Sidst jeg kørte en moderne RS'er, sluttede jeg testen af med at køre den nye Ford Focus RS til "familiemøde" med min personlige 17M RS hjemme i garagen. 

I bunden af artiklen ligger en komplet grafisk oversigt over samtlige 30 RS-modeller mellem 1968-2018 samt en video produceret af den danske Ford-importør med min, Frederik T. Freys, Ford 17M RS P7B.

Nu er du advaret – rigtig god fornøjelse med Ford RS 50-års jubilæet.

Ford RS 50 år jahre years 17m RS P7b Focus RS turbo Frederik T. Frey Freddies Lounge

Én af de tre allerførste (Frederik T. Freys 17M RS P7B) møder den seneste RS'er i skrivende stund (okt. 2018) – Ford Focus RS introduceret i 2016.

Ford RS starter i 1968

Mercedes har AMG, BMW har M, Keld Heick har Hilda og Ford har RS. Så let kan det siges – RS er Ford's interne tuningsspecialister, der ligesom hos de to tyske premiummærker producerer hurtige gadebiler med en tæt forbindelse til mærkets motorsportsaktiviteter.

Mens BMW starter deres M-eventyr med den himmelske M3 i midten af 1980'erne, så de har en bil at bygge en fantastisk racerbil ud af, er Ford's første RS-model en smule mere...beskeden.

15M-modellen bliver udvalgt som prøveklud for RS-behandlingen. Bilen er i P6-generationen, bliver senere afløst af Taunus, og kan bedst beskrives som en familiebil i mellemstørrelse a la Mondeo. 15M RS bliver udstyret med en 1,7-liters V4-motor, der producerer 70 hk (senere 75 hk). Udvendigt får den forhjulstrukne bil en stribe henad siden, ekstra halogen-forlygter mens kabinen får flere instrumenter, og bliver gjort mørk og intim bl.a. med sort himmel. Altså: sport for fuld udblæsning!

Ford RS 50 år jahre years jubilæum 15M RS sølv front forende forfra

Den første RS fra Ford – 15M RS fra 1968. Sort hofte-stribe, ekstra halogen-forlygter og intim kabine med flere instrumenter er blandt RS-magien.

Ford RS står for Rallye Sport

Samme år, 1968, ser også to baghjulstrukne modeller dagens lys – den større P7-model (efterfølges af Granada) får hele to RS-modeller. 17M RS og 20M RS er svære at se forskel på med det blotte øje, men der er skam forskelle. Som udgangspunkt har 17M RS en 2-liters V6-motor, mens 20M RS er udstyret med en 2,3-liters V6. 17M RS kunne dog købes med 2,3-liters motor også...hvis man havde 377,40 D-Mark at brænde af. Ellers er meget af filosofien den samme og klassiske opskrift som med 15M RS = mere power, flere instrumenter samt sporty detaljer som striber og fælge. De første tre RS-modeller kunne også fås i en elegant coupé-karrosse, kaldet Hardtop.

Indtil videre er det kun tyske Ford-modeller, der får RS-behandlingen – men snart kommer også briterne på banen, også de ville lege med Rallye Sport-modeller.

Ford RS 50 år jahre years jubilæum 17M RS P7b

Ford 17M RS her i den faceliftede P7B-udgave. "Sportsfælge" med fem tommer i breden og 14 tommer i omkreds er fine sager i slutningen af 1960'erne.

Tysk og britisk

I gamle dage var Ford opdelt – og nej, ikke kun mellem Amerika og Europa. Selv inden for Europas grænser er der forskelle på Ford-modellerne. Nogle modeller er unikke for de enkelte markeder som f.eks. den tyske P7/20M-serie, der på flere måder udfylder den samme plads i markedet som den britiske Zephyr/Zodiac-serie. Andre modeller deles men med forskellig mekanik. Ford's europæiske sportsvogn, Capri er et strålende eksempel – den kunne fås med enten tysk eller britisk mekanik. En "Essex Capri" er britisk, mens en "Köln Capri" er tysk – begge opkaldt efter fabrikkens placering. 

Englænderne tager hul på RS-eventyret i 1970 med Escort RS1600, der bliver bygget på den første generation af Escort. Denne bil har en større forbindelse til motorsport, end de tidligere 15M RS, 17M RS og 20M RS, selv om det da blev til lidt østafrikansk safari-rally i 1969 for de tidligere tyske modeller.
Flere, særligt folk fra England, regner derfor netop Escort RS1600-modellen som den første fuldblods RS-model.

Også den førnævnte Capri får RS-behandling. Første gang i 1970 af tyskerne og deres 2,6-liters Köln V6-motor og sidenhen i 1973 af briterne med en 3,1-liters V6-motor fra Essex. Begge biler viser sig succesfulde i diverse motorsportsklasser.

Ford RS 50 år jahre years jubilæum 1968 Capri front forende forfra 1973

Det går godt for Ford Capri – mellem 1970 og 1974 sælges der over én mio biler af den første generation, der får hele to RS-varianter.

Rally(e) skal også køres

Op gennem 1970'erne og i starten af 1980'erne kommer der flere RS-varianter af både Escort og Capri. RS er fortsat meget eksklusivt, og der sættes ikke RS-logo på noget, der ikke fortjener det. Faktisk er der mellem 1968 og frem til i dag med Focus RS som seneste RS'er fra 2016 "bare" 30 Ford RS-modeller i alt. Se en komplet grafisk oversigt nederst i artiklen.

Men i 1984 sker der for alvor noget med RS – rallybilen med navnet RS200 og den voldsomme Gruppe B-rallyklasse som mål lanceres. Bilen ligner intet andet på markedet med sin korte akselafstand, glasfiber-karrosse designet af Ghia og centermotorkonstruktion. Bilen får sit navn, da reglerne for Gruppe B-rally dikterer, at 200 gadebiler skal bygges som homologeringskrav. Gruppe B-rally-verdensmesterskabet lukkes efter 1986-sæsonen pga. for mange ulykker, og mange mener, at RS200 aldrig nåede at opfylde sit fulde potentiale.

Ford RS 50 år jahre years jubilæum 1968 RS200 rallybil rally

Ford RS200 bygges til at deltage i 1980'ernes vilde Gruppe B-rally. Få år efter introduktionen er rally-showet ovre.

Videre med pumpede udgaver

Efter afstikkeren med den specialbyggede rallybil, RS200, fortsætter Ford med at bygge pumpede og hardcore varianter af deres ellers så fornuftige familiebiler. Escort samt Sierra får naturligvis som fortjent, og selv den lille Fiesta får en RS-vitaminindsprøjtning både i 1990 og 1992.

Det er dog de større modeller som Escort og Sierra, der løber med opmærksomheden. Mange husker sikkert Escort RS Cosworth fra 1992 med den gigantiske hækvinge, der dækker hele bagruden. Den baghjulstrukne Sierra får også sin portion af RS-varianter, hvoraf RS500 Cosworth mod slutningen af sin motorsportskarriere i Gruppe A-baneræs yder op med 550 hk.

Ford RS 50 år jahre years jubilæum 1968 Sierra I RS500 Cosworth Whale Tail RHD

Ford Sierra RS500 Cosworth – tre døre, "Whale Tail-hækvinge" og højrestyret! Velbekomme.

Escort afløses af Focus

Da årtusindeskiftet nærmer sig, skifter Escort navn og stil – til at gå år 2000 i møde lanceres Ford Focus. Også den skal igennem RS-møllen. Og modregner man den seneste, fjerde, generation af Focus, der i skrivende stund kun har få måneder på bagen, har samtlige af de foregående en RS-variant i kataloget.

De to første generationer af Focus RS, der kommer i hhv. 2002 og 2009 har begge forhjulstræk. Den seneste Focus RS fra 2016 benytter et firehjulstræksystem, der heldigvis ofte sender tonstunge dyner af kræfter til baghjulene, hvilket gør den oplagt som kør-sidelæns-maskine. Er førerens evner ikke helt til "drift-disciplinen", har Ford'en et særskilt køreprogram til netop at køre sidelæns. 

Ford RS 50 år jahre years jubilæum 1968 Focus RS drift mode Frederik T. Frey

Frederik T. Frey lægger en Ford Focus RS sidelæns på en regnvåd vej – den slags er let...også uden at bruge "Drift Mode".

Ford RS 50 år efter starten – en RS-ejers søforklaringer

Ford Rallye Sport har stadig fat i den samme opskrift, som startede projektet i 1968. Tag en populær familiebil, giv den flere kræfter, unikke og sportslige detaljer ude som inde.

Ford 17M RS, som jeg er heldig nok at eje et eksemplar af, har været med helt fra start i 1968, og jeg synes til fulde, at den lever op til den ovenfor beskrevne RS-formular, som har været uændret og beskyttet i nu 50 år.

Gennem tiderne har forbindelsen til motorsport været svingende, og netop her falder biler som min 17M RS, den første 15M RS og de to Fiesta'er en smule ved siden af. Til gengæld kan alle glæde sig, hver gang en ny RS-model annonceres – for det er vitterligt noget særligt. Der er få af dem, og Ford er dygtige til ikke at udvande betegnelsen.

Lad os håbe, det fortsætter på samme måde.

Ford RS 50 år jahre years jubilæum oversigt model modeller

Siden 1968 er det "bare" blevet til 30 RS-modeller. Ford bruger ikke betegnelsen på hvad så helst.

Video af Frederik T. Freys Ford 17M RS P7B:

Velkommen i loungen

Du har netop læst en artikel fra samlingen i Freddies Lounge.

Freddies Lounge er et tilbagelænet sted, hvor der er plads til de skæve historier, den passionerede fortælling og slyngelstue-beretninger. Din vært i loungen er testkører og motorjournalist Frederik T. Frey, der disker op med højdepunkter fra såvel den personlige garages indhold som fede køreoplevelser qua jobbet på Bil Magasinet. Mellem de bløde og smagfulde møbler bor en BMW 318iS Coupé, ”Bedstefars Taunus” (en Ford 17M RS P7B) og en Cadillac CTS – på liften hænger kærestens Buick Skylark GS...når hun altså ikke er ude at lufte amerikanerens 6,6-liters Big Block-V8'er.

Se resten af arkivet i Freddies Lounge ved at klikke her.

Ford RS 50 år jahre years jubilæum 17M RS P7B Taunus Frederik T. Frey 1970 Bil Magasinet Freddies Lounge

Freddies Lounge med vært Frederik T. Frey huser bl.a. en Ford 17M RS P7B fra 1970.

Du kan få mange flere gode historier i Bil Magasinet, som udkommer hver måned. Få de første 6 numre af Bil Magasinet direkte ind gennem brevsprækken. Prisen er kun 199 kr. Du sparer 220 kr. Læs mere om det gode tilbud lige her.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.