Den 30. maj 1969 afvikles Indianapolis 500-løb nummer 53. Til at lede de brølende racerbiler rundt i ovalen er en ægte, amerikansk “muscle car” – en Chevy Camaro RS/SS Convertible med staffering og gule flag på hækken.
Din internetbrowser er desværre uddateret. Denne side understøtter beklageligvis ikke forældede browserversioner.
Sådan opdaterer du din browserDen 30. maj 1969 afvikles Indianapolis 500-løb nummer 53. Til at lede de brølende racerbiler rundt i ovalen er en ægte, amerikansk “muscle car” – en Chevy Camaro RS/SS Convertible med staffering og gule flag på hækken.
Bah buh bah buh. Er ulykken ude, skal det går hurtigt med hjælpen. I en periode i F1 er “lægebilen” en praktisk Mercedes-stationcar – i dette tilfælde i 1999 på A1-Ring (nu Red Bull Ring) en AMG C43.
Galleriet fortsætter efter annoncen
Sådan skal en sejr fejres. Ayrton Senna sidder i vinduesåbningen på en Fiat Tempra 16V-safety car efter den brasilianske afdeling i F1-kalenderen på Interlagos-banen i 1993. Senna, der kører McLaren-Ford i sæsonen, bliver næstbedste kører, da sæsonen er slut efter 16 grandprixer.
Dette galleri er løftet fra årbogen, Retro-Revyen 2023. Udgivelsen rummer 164 nostalgiske sider og kan købes for 130,95 kr. på Bilmagasinet.dk/Retro
Galleriet fortsætter efter annoncen
Teksten på den hvide, noget slappe, BMW E46 afslører, at begge biler hører til på Shanghai International Circuit, der mellem 2004-2019 ligger asfalt til det kinesiske F1-grandprix. Den røde Alfa Romeo 156 GTA Sport Wagon agerer safety car.
Denne elegante og velholdte Ferrari 348 står klar med blinklys på taget tæt ved autoværnet på den italienske højhastighedsbane, Monza. Det røde sikkerhedslyn blev spottet så sent som i 2014.
Galleriet fortsætter efter annoncen
Okay, okay – denne Cadillac Allanté, som er pace car og ikke safety car, vinder ingen priser for kreativ bemaling – skriften langs siden er temmelig utydelig. Men valget af netop denne Pininfarina-byggede amerikanerbil er så tilpas bizart, at vi kipper med flaget i anledning af Indianapolis 500 i 1992.
Året er 1976, banen er Österreichring, anledningen er det østrigske F1-grandprix, og bilen er en Opel Admiral B Caravan, bygget af Vogt. Motoren i den store stationcar er en rækkemotor med seks cylindre og op til 165 hk. Racerløbets vinder bliver John Watson i en Penske-Ford-racer.
Galleriet fortsætter efter annoncen
25-års jubilæums-Corvette’n fra 1978 er ikke en ægte pace car. Den er en specialversion produceret i begrænset antal med udseendet fra en Indianapolis 500-pace car.
Retro-Revyen, som dette galleri er hentet fra, fejrer jubilæum og tilbyder for femte år i træk et nostalgisk roadtrip ned ad mindernes allé. I år flyder årbogens 164 sider over med artikler om Dakar-rally kørt med historiske biler, kodyle safety cars og de kørende kunstværker, BMW Art Cars – ligesom du kan blive klogere i vores kæmpe veteranguide.
Årbogen kan købes i kiosker, på tankstationen eller bestilles her med rabat.
Galleriet fortsætter efter annoncen
... og tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev her. Så får du masser af nyheder, nytests, brugttests, konkurrencer og lækre gallerier direkte på mail. Når du tilmelder dig, får du også det eksklusive særtillæg '9 Spændende Bilsamlinger' til download.