Ford GT Hennessey V6 EcoBoost centermotor superbil sportsvogn V8 blå 2019 bagfra bagende hæk

Glem det – Hennessey vil ikke lægge en V8 i Ford GT

Hvis nogen turde lægge en V8-motor i Ford GT, er det den amerikanske tuner, Hennessey – læs hvorfor de alligevel ikke har tænkt sig at gøre det.

24. januar 2019 af Frederik T. Frey

Hvis der er ét firma, man altid kan regne med, når en Ford skal peppes op – så er det amerikanske Hennessey med hovedsæde i den texanske by Sealy. I fronten for firmaet står John Hennessey, der tidligere har kastet firmaet ud i vilde projekter...som måske er en smule tvivlsomme i smag.

Amerikaneren ville ikke stå i skyggen af folkene hos AMG, da de viste den 3-akslede og 6-hjulstrukne AMG Geländewagen. Og voila, en 6-hjulstrukken Ford Raptor der også lige fik skohornet en V8'er frem for standard-V6'eren ned i motorrummet bliver præsenteret under navnet, Hennessey Velociraptor 6x6. 

hennessey-velociraptor-6x6 sort offroad terræn tuner tuning

Hennessey Velociraptor 6x6 har fået skiftet V6-motoren ud med en V8'er samt fået en ekstra aksel.

Hennessey vil ikke lægge en V8-motor i Ford GT

Det kunne derfor være nærliggende at drømme om, at netop John Hennessey, der selv ejer en Ford GT, kunne være draget af tanken om at skifte V6'eren på 3,5 liter i Ford GT ud med en V8'er. Men skal man tro Motor Authority, er John Hennessey ikke lun på tanken.

John Hennessey har udtalt, at der slet og ret ikke er plads til en V8-motor i motorrummet, der er beregnet til en V6'er. Kynikere vil mene, at hvor der er vilje, er der vej – og det kan der være noget om. Her påpeger John Hennessey, at de konstruktionsmæssige ændringer det ville kræve at mosle en V8'er på plads i centermotorbilen, ville ødelægge bilens "æstetik".

Ja, så har vi hørt den med – en mand fra Texas der ikke plejer at være sart med designet, er pludselig blevet smagsdommer udi æstetik. 

Ford GT Hennessey V6 EcoBoost centermotor superbil sportsvogn V8 blå 2019 glas

Spørger du tuneren John Hennessey, mener han, at den 3,5-liters EcoBoost-V6 er perfekt i Ford GT.

Ford GT er fed som den er

John Hennessey, der gennem sit ejerskab af en Ford GT har stort kendskab til centermotorsportsvognen, mener, at V6'eren som dele mange komponenter med motoren i pickup'en Ford Raptor, er et perfekt match til GT'en.

V6-motoren er ifølge Hennessey et godt valg til GT, da den "Ticks All The Right Boxes", som man siger i USA.

Her på Bil Magasinet har vi haft fingre i Ford's supersportsvogn med 655 hk – læs Frederik T. Freys beretning om mødet med Ford GT.

Ford GT Hennessey V6 EcoBoost centermotor superbil sportsvogn V8 blå 2019 Frederik T. Frey køler bagende

Come on, John Hennessey – hvis du lige rykker den ene køler i bagskærmen, så glider V8'eren lige ned...synes Frederik T. Frey, der kørte Ford GT i 2018, at tænke.

Velkommen i loungen

Du har netop læst en artikel fra samlingen i Freddies Lounge.

Freddies Lounge er et tilbagelænet sted, hvor der er plads til de skæve historier, den passionerede fortælling og slyngelstue-beretninger. Din vært i loungen er testkører og motorjournalist Frederik T. Frey, der disker op med højdepunkter fra såvel den personlige garages indhold som fede køreoplevelser qua jobbet på Bil Magasinet. Mellem de bløde og smagfulde møbler bor en BMW 318iS Coupé, ”Bedstefars Taunus” (en Ford 17M RS P7B) og en Cadillac CTS – på liften hænger kærestens Buick Skylark GS...når hun altså ikke er ude at lufte amerikanerens 6,6-liters Big Block-V8'er.

Se resten af arkivet i Freddies Lounge ved at klikke her.

Freddies Lounge Frederik T. Frey Bil Magasinet BMW 318iS Coupé E36 1997 Ford Taunus 17M RS P7B 1970 Cadillac CTS V6 2003 Buick Skylark GS V8 1966 Værksted Garage

Velkommen i Freddies Lounge.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.