Cadillac Blackwing CT6-V V8 Birturbo 4.2

Glem volt og ampere – Cadillac er på vej med ny brutal V8 med biturbo

Freddies Lounge: Mens Europa holder el-fanen højt på Frankfurt-biludstillingen, brygger amerikanske Cadillac på en V8’er med 868 Nm.

12. september 2019 af Frederik T. Frey

Den internationale biludstilling i Frankfurt løber af stablen i disse dage i uge 37 i det herrens år 2019. Og de europæiske, samt nogle oversøiske, bilproducenter står på nakken af hinanden for at vise, at de har hørt klokkerne ringe – bilisterne og ikke mindst papirskubberne nede i EU vil have elbiler.

VW viste den længe ventede og fuldelektriske ID.3, men også klassiske og ellers konventionelle modeller måtte se hybridsystemer på menukortet – bl.a. i form af det genfødte ikon Land Rover Defender, der tilmed kommer i en plug in-variant på et senere tidspunkt i 2020.

Det er naturligvis fint, fornuftigt og helt ok – men hvis du har brug for at trække vejret i et mere røgfyldt lokale, kan du roligt læse videre – Cadillac er nemlig på vej med et frisk pust (host host) i disse frelste tider…eller i hvert fald et pust uden elektrificering.

CadillacCT6VSportCadillac Blackwing CT6-V V8 Birturbo 4.2 sort front sedan

Blackwing-V8-motoren med biturbo og på 4,2 liter får debut i CT6-V-modellen, der er på størrelse med en BMW 7-serie.

USA-stil med power og luksus

I USA og flere steder i Europa behøver du ikke vælge en BMW, Mercedes eller Audi, hvis du vil køre stærkt omgivet af luksus. Cadillac-mærket har på flere af deres modeller en V-variant, der svarer til AMG hos Mercedes, M hos BMW og, ja du har gættet rigtigt, RS hos Audi.

Tidligere blev biler som Cadillac CTS-V bragt fremad af en 6,2-liters V8’er med kompressor. Pensionstiden for den enhed nærmer sig dog med hastige skridt. Men frem for at se på mild-hybrid, ladekabler eller andre former for elektrificering har amerikanerne valgt at holde fast i kerneværdier som power, kubik og trykladning. Den oprindelige udmelding var, at motoren ville yde omkring 560 hk og 850 Nm, men Cadillac har netop meddelt, at V8’eren vil yde hele 868 Nm.

V8’eren med biturbo bruger en aluminiumskonstruktion til selve blokken, har en vinkel på 90 grader mellem de to cylinderrækker, smedede plejlstænger og krumtap samt aluminiums-stempler, og kører med en kompression på 9,8:1. I topstykket bor to overliggende knastaksler og fire ventiler per cylinder. De to turboladere er lagt ”inde i” motorens V-form, og kan operere med tryk op til 1,4 bar.

Cadillac Blackwing CT6-V V8 Birturbo 4.2 motor

Cadillac har netop oplyst, at motoren vil yde 868 Nm – tidligere sagde de 850 Nm.

Får debut i Cadillac-flyder

Ja ja, jo jo – helt hulemænd er de ikke hos Cadillac – slagvolumen er skrumpet fra 6,2 liter til ”sølle” 4,2 liter i den nye enhed, der har fået det mundrette navn, Blackwing. Første arbejdsplads for den nye V8’er med biturbo bliver modellen CT6-V, der allerede er udsolgt ”overthere”. CT6-modellen er på størrelse med en BMW 7-serie.
Rygtet vil også vide, at konge-SUV’en, Escalade, på sigt vil modtage sin egen udgave af Blackwing-V8-motoren.

Cadillac melder i øvrigt, at de på nuværende tidspunkt ikke har planer om at dele deres seneste motorkreation med andre GM-mærker…måske derfor er motoren heller ikke den samme V8’er som i den nye Corvette C8 ved dennes lanceringstidspunkt.

cadillac-twin-turbo-v8-v-cadillac-42-twin-turbo-v8

Cadillac er, endnu, ikke helt hoppet med på elektrificerings-bølgen – i hvert fald ikke når det gælder den nye Blackwing-V8'er.

Velkommen i loungen

Du har netop læst en artikel fra samlingen i Freddies Lounge.

Freddies Lounge er et tilbagelænet sted, hvor der er plads til de skæve historier, den passionerede fortælling og slyngelstue-beretninger. Din vært i loungen er testkører og motorjournalist Frederik T. Frey, der disker op med højdepunkter fra såvel den personlige garages indhold som fede køreoplevelser qua jobbet på Bil Magasinet. Mellem de bløde og smagfulde møbler bor en BMW 318is Coupé, ”Bedstefars Taunus” (en Ford 17M RS P7B) og en Cadillac CTS – på liften hænger hustruens Buick Skylark GS...når hun altså ikke er ude at lufte amerikanerens 6,6-liters Big Block-V8'er.

Se resten af arkivet i Freddies Lounge ved at klikke her.

Velkommen i Freddies Lounge.

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...