Cadillac CTS 3,2 V6 aut 2003 2004 blå Nexen Winguard Sport 2 vinterdæk bagfra bagende Freddies Lounge

Går det an med billige vinterdæk på gammel luksus-flyder?

Freddies Lounge: Vinterbilen i form af den 15 år gamle Cadillac CTS 3,2 Aut. har kørt gennem sne, slud og frost på prisbevidste Nexen-vinterdæk – læs om det var en god idé.

19. marts 2019 af Frederik T. Frey

2018/2019-vinteren har kortvarigt budt på en smule sne men også andre køresituationer, hvor vinterdæk kan vise sit værd. 

Frisk fra Dinitrol-behandlingen, som du kunne læse om i BM1902, er min Cadillac CTS godt i gang med at tjene min kone og jeg som vores vinterkøretøj.

Frisk gummi fra Nexen

Inden sæsonen for alvor gjorde vejene glatte, fik jeg monteret et sæt nye vintersutter. Valget faldt på Nexen WinGuard Sport 2, der hører til i den billigere ende af dækmarkedet. Jeg har altid svoret til at køre på anerkendte og dyre dæk, hvis reklamer jeg kender fra motorsport. Derfor er min Ford 17M RS monteret med særligt importerede Dunlop-dæk, der var et fancy mærke, da den var ny for adskillige årtier siden. Min BMW har skiftet mellem Continental- og Michelin-dæk de sidste sæsoner, og jeg synes aldrig, jeg har haft anledning til at spare på dækfronten – gummiet er trods alt det eneste på bilen, der har forbindelse til asfalten. 

Cadillac CTS 3,2 V6 aut 2003 2004 Nexen Winguard Sport 2 vinterdæk dækskift hjulskift

Mobil Dækservice kan af- og påmontere dæk samt afbalancere hjul direkte i deres varevogn på din adresse – smart! 

Billige vinterdæk

I forbindelse med vores job følger vi på redaktionen løbende med i de store internationale dæktest, som bl.a. tyske ADAC står for. I en af deres seneste tests så vi et resultat, der fik os til at tage vores holdning til dæk op til revision. Et dæk fra det forholdsvis ukendte Nexen-mærke klarede sig strålende i feltet, der bestod af 16 vinterdæk. Det placerede sig endda foran etablerede mærker som Bridgestone, Pirelli og Yokohama, hvilket er bemærkelsesværdigt.

En hurtig søgning online afslørede, at det udvalgte Nexen-dæk kostede omkring 650 kr. per styk i den størrelse, som passer på Caddy’en (225/50R17). Vinterdæk i samme dimension fra de mere etablerede mærker kostede over 1.000 kr. per styk i gennemsnit. Så der blev bestilt et sæt Nexen-vintersutter hjem, som jeg kunne få mulighed for at teste på min egen bil, som jeg kender så godt.

Cadillac CTS 3,2 V6 aut 2003 2004 blå Nexen WinGuard Sport 2 vinterdæk lameller

Mellem sideblokkene og de nedadgående midterblokke på Nexen Winguard Sport 2 går en bred zigzag-rille. Den er designet til at mindske aquaplaning. 

Nemt og bekvemt hjulskifte

Selve skiftet blev foretaget af Mobil Dækservice, der kommer til dig på din egen adresse frem for, at du skal besøge et dæk-center. Fra deres varevogn ordner de alt i forbindelse med et dækskifte. Til en samlet pris for montering og afbalancering af fire hjul på 899 kr., er der ikke noget at klage over. En lille men vigtig detalje: Der er forskel på fælgene foran og bagpå. Cadillac og GM har venligst påstemplet en vejledning. 

Cadillac CTS 3,2 V6 aut 2003 2004 blå Nexen Winguard Sport 2 vinterdæk alufælge Freddies Lounge

Der er påskrevet en vejledning på de originale alufælge – disse er til bagakslen. 

Gode erfaringer

Vinteren bød ikke på mange dage med reel sne, men der har været masser af rim og iskold asfalt. Den første positive overraskelse er WinGuard Sport 2’s blødhed og derigennem den oplevede komfort. Amerikanerbiler er som regel sat op med bløde fjedre, men netop min CTS er fra den periode, hvor Cadillac ville køre om hjørner med Audi, BMW og Mercedes – bogstaveligt talt. Derfor er den forholdvis fast i undervognen, og det bløde vintergummi fra Nexen hæver komforten sammenlignet med sommerdækkene i samme dimensioner.

Også på komfortsiden har dækkene en evne til at være meget støjsvage, hvilket er en sand fornøjelse. På tør og kold asfalt opleves dækket positivt og det har et højt greb. Nexen har bestræbt sig på at gøre dækkets yderste og inderste firkantede blokke i mønsteret meget stive, så de ikke deformeres for meget under spidsbelastninger på tør asfalt. 

Cadillac CTS 3,2 V6 aut 2003 2004 Nexen Winguard Sport 2 vinterdæk bagfra bagende blå Freddies Lounge

Cadillac’en har både antispin og ESC, så selv om det er glat, er det ingen sag at holde baghjulstrækkeren på vejen. 

Brede vinterdæk

I rigtig sne har Cadillac’en heller ingen problemer med at sætte i gang, men i kurvekørsel understyrer amerikaneren en smule. Her ville det uden tvivl hjælpe, hvis jeg ikke var en fandens karl, der insisterer på at køre på forholdsvis store og brede vinterdæk i 225/50R17. Et smallere dæk vil generelt lettere kunne skære sig gennem sneen. Men generelt er jeg imponeret over de relativt billige Nexen WinGuard Sport 2-dæk. 

Cadillac CTS 3,2 V6 aut 2003 2004 Nexen Winguard Sport 2 vinterdæk front forende forfra

2019 har kortvarigt budt på en smule sne men også andre køresituationer, hvor vinterdæk kan vise sit værd. 

Velkommen i loungen

Du har netop læst en artikel fra samlingen i Freddies Lounge.

Freddies Lounge er et tilbagelænet sted, hvor der er plads til de skæve historier, den passionerede fortælling og slyngelstue-beretninger. Din vært i loungen er testkører og motorjournalist Frederik T. Frey, der disker op med højdepunkter fra såvel den personlige garages indhold som fede køreoplevelser qua jobbet på Bil Magasinet. Mellem de bløde og smagfulde møbler bor en BMW 318iS Coupé, ”Bedstefars Taunus” (en Ford 17M RS P7B) og en Cadillac CTS – på liften hænger konens Buick Skylark GS...når hun altså ikke er ude at lufte amerikanerens 6,6-liters Big Block-V8'er.

Se resten af arkivet i Freddies Lounge ved at klikke her.

Freddies Lounge Frederik T. Frey Bil Magasinet BMW 318iS Coupé E36 1997 Ford Taunus 17M RS P7B 1970 Cadillac CTS V6 2003 Buick Skylark GS V8 1966 Værksted Garage

Velkommen i Freddies Lounge.

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...