Freddies Lounge BMW 318is E36 Coupé Shell VPower Rondell alufælge bagfra bagende

Friske dæmpere kvikker Frederiks gamle BMW 318is op

Freddies Lounge: En oliepøl på gulvet betød, at det var tid til nye støddæmpere. Læs hvad et skift af bag-støddæmperne koster på en 23 år gammel BMW.

7. oktober 2020 af Frederik T. Frey

En kulsort sø på mit garagegulv lod mig vide, at jeg havde en utæt støddæmper på bagakslen. Til min BMW 318is Coupé findes et hav af reservedele, der alle er af OEM-kvalitet – og priserne er meget forskellige. Jeg havde to kriterier: At støddæmperne kom fra et anerkendt mærke, jeg har tillid til, og at de er efter såkaldt M-specifikationer – flere BMW E36-modeller kunne fås med standardundervogn eller en M-Tech-undervogn (produktkode S704). 

Freddies Lounge BMW 318is E36 Coupé Shell VPower Rondell alufælge bagfra bagende lift støddæmpere

En lift gør det betydeligt nemmere at skifte støddæmpere – den blå Stenhøj, som BMW’en hænger på, er et stort aktiv.

M-Tech-undervogn

Min sølvfarvede 318is Coupé forlod fabrikken den 31.07.1997 med M-Tech-undervogn, så det skal de nye støddæmpere bagpå naturligvis svare til.

Heldigvis er Monroe leveringsdygtige i den slags – på reservedelslisten står der tilmed, om delen passer til 3-serien med eller uden M-Tech-undervogn. Der blev samtidig købt nye låsemøtrikker, pakningsskiver, manchetsæt bestående af beskyttelsesrør og skumstop samt andre småting. Stumper løb op i 3.325 kr. alt i alt.

Freddies Lounge BMW 318is E36 Coupé Shell VPower Rondell alufælge bagfra bagende lift støddæmpere stumper

Støddæmperskift bagpå er ingen stor udskrivning. Her er for 3.325 kr. stumper.

Enkelt at skifte

Monteringen er forholdsvis simpel, og har man en hydraulisk løfteenhed som en gearkasselift til at støtte de tværgående stræberarme i undervognen, er det mest bøvlede faktisk afmontering af bund- og vægtæppe i BMW’ens bagagerum. Udover gearkasselift er jeg velsignet med en tosøjlet Stenhøj lift og en bekendt med stort kendskab til ældre BMW’er – samme hjælper stod mig bi på det halvstore bremseprojekt, som du kan læse alt om i BM2007 – eller på dette link.

Operationen med de bagerste støddæmpere i begge sider var ordnet på omkring to timer med tid til kaffe og fyldte chokolader.

Freddies Lounge BMW 318is E36 Coupé Shell VPower Rondell alufælge bagfra bagende lift støddæmpere gearkasselift bagaksel

En hydraulisk gerkasselift støtter og hjælper med af- og påmonteringen af støddæmperne

Få 3 nr. af Bil Magasinet direkte ind ad brevsprækken

På Bil Magasinet dyrker vi biler med stor entusiasme og med kritisk tilgang. Vi tester nye biler i alle prisklasser, og holder dig opdateret om marked, modeller og bilernes merværdi. Med et abonnement på Bil Magasinet får desuden adgang til de seneste 12 udgaver af magasinet i vores app WYPE.

Få 3 numre af Bil Magasinet direkte ind gennem brevsprækken. Prisen er kun 99 kr.

Læs mere om Bil Magasinets tilbud her

Freddies Lounge BMW 318is E36 Coupé Shell VPower Rondell alufælge bagfra bagende lift støddæmpere gearkasselift bagaksel monroe

Støddæmperne fra Monroe lever op til E36 M-Tech-specifikationerne – 1.126 kr. per styk. 

Velkommen i loungen

Du har netop læst en artikel fra samlingen i Freddies Lounge.

Freddies Lounge er et tilbagelænet sted, hvor der er plads til de skæve historier, den passionerede fortælling og slyngelstue-beretninger. Din vært i loungen er testkører og motorjournalist Frederik T. Frey, der disker op med højdepunkter fra såvel den personlige garages indhold som fede køreoplevelser qua jobbet på Bil Magasinet. Mellem de bløde og smagfulde møbler bor en BMW 318is Coupé, ”Bedstefars Taunus” (en Ford 17M RS P7B) og en Cadillac CTS – på liften hænger hustruens Buick Skylark GS...når hun altså ikke er ude at lufte amerikanerens 6,6-liters Big Block-V8'er.

Se resten af arkivet i Freddies Lounge ved at klikke her.

Freddies Lounge Frederik T. Frey Bil Magasinet BMW 318iS Coupé E36 1997 Ford Taunus 17M RS P7B 1970 Cadillac CTS V6 2003 Buick Skylark GS V8 1966 Værksted Garage

Velkommen i Freddies Lounge.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...