Min kilometertæller i 17M RS'eren skriver 82.582 km. Ford’en mangler det sjette tal, men jeg er sikker på, at der står et usynligt 1-tal foran opgivelsen. På registreringsattesten kan jeg læse, at min bedstefars gamle sedan i 2020 kunne fejre 50 års-fødselsdag. Jeg har selv ejet bilen siden 2016, og i de forgangne år har bilen gennemgået en større renovering af undervogn, kabine samt motor og motorrum. 2020 bød også på småforbedringer, men ikke megen kørsel.

Bagagerummet er fyldt til randen med borde, stole og kurve til hygge og picnic.
Ford 17M RS klar til træf og picnic
Forud for sæsonen havde jeg anskaffet mig campingstole, -bord samt andet, der skulle gøre det hyggeligt og fornøjeligt at køre på picnictur eller trække den gamle V6-Ford med på træf. Der var med andre ord al mulig grund til at køre sæsonen tynd og få fejret, at den baghjulstrukne sedan kunne fejre 50 år på dansk asfalt. Sådan gik det bare ikke. Jeg vil ikke give covid 19-situationen skylden, for selv om det var svært at støve et træf op, kunne jeg have startet motoren og kørt mine egne ture – som jeg tidligere har nydt. Men lysten har manglet i år.
Køleren er den originale – men restaureret. En ny er billigere men grimmere.
Håber køleren holder
BMW 318is Coupé har taget noget af mit fokus med diverse projekter – og forløsningen var stor, da tyskeren igen kørte perfekt, og det fik jeg udnyttet. Alt imens stod Ford’en med en dryppende køler, der for tredje gang måtte forbi Kølersmeden i Ringsted – uden ekstra beregning ift. den oprindelige pris på restaureringen, der lød på 4.347 kr. i 2018.Ford-comeback i 2021
Til sidst fik jeg dårlig samvittighed – Ford’en blev støvet af og sendt på vejene en eftermiddag i oktober. Vejret var ikke til picnic, men køreturen overbeviste mig om, at køreåret 2021 må byde på mere Ford 17M RS.

I skyggen under et træ puster 17M RS’eren ud, selv om 2020 ikke har budt på mange kilometer.
Velkommen i loungen
Du har netop læst en artikel fra samlingen i Freddies Lounge.
Freddies Lounge er et tilbagelænet sted, hvor der er plads til de skæve historier, den passionerede fortælling og slyngelstue-beretninger. Din vært i loungen er redaktionschef og testkører Frederik T. Frey, der disker op med højdepunkter fra såvel den personlige garages indhold som fede køreoplevelser qua jobbet på Bil Magasinet. Mellem de bløde og smagfulde møbler bor en BMW 318is Coupé, ”Bedstefars Taunus” (en Ford 17M RS P7B) og en Cadillac CTS – på liften hænger hustruens Buick Skylark GS...når hun altså ikke er ude at lufte amerikanerens 6,6-liters Big Block-V8'er.
Se resten af arkivet i Freddies Lounge ved at klikke her.

Velkommen i Freddies Lounge.