Ford GT blå V6 superbil åben dør centermotor profil

Freddies Lounge: Min dag med Ford GT

Ford har netop annonceret, at produktionen af Ford GT fortsætter. Frederik triller en tur i et eksemplar, der har rundet 11.000 kilometer på triptælleren.

4. november 2018 af Frederik T. Frey


Det er koldt, og vejene er våde. Jeg står på parkeringspladsen ude foran et slot tæt ved Köln, der vil gøre Dronning Margrethe en smule misundelig. Jeg lader langsomt mine øjne vandre henover den lave karrosse, som nogen har parkeret foran svingdørene, jeg netop er gået ud af. 

Lygterne på den blå centermotorsportsvogn er tændt, og pludselig vågner dens V6-motor med biturbo også op.

Hele siden af bilen åbner sig nu, da venstre fordør går op. Jeg ser til min store fryd, at rattet sidder i venstre side, selv om nummerpladerne er britiske. Jeg får tegnet til selv at hoppe ind i kabinen, og jeg har svært ved at fatte, at jeg endelig er bag rattet af den seneste Ford GT. Bilen der fik comeback på Le Mans, vandt sin klasse og som der kun er bygget gadebiler af, så Ford kan bruge den til motorsport.

Ford GT blå V6 superbil åben dør centermotor bagende EcoBoost

Ude foran det smukke slot nær Köln holder Ford GT klar.

Cup-dæk i oktober

Jeg er blevet informeret om, at bilen står på Michelin Cup-dæk, hvilket vil sige, at de fungerer helt fantastisk, når de er varme, og der ikke er for meget vand på kørebanen. Med udsigten til vejnettet omkring Köln en fugtig dag på grænsen til november har jeg en klump i halsen. Jeg vil ikke være ham, der sætter en Ford GT i hegnet – men jeg vil samtidig heller ikke "nurse" bilen for meget og gå glip af en fantastisk køreoplevelse.

Med bagenden i sædet begynder jeg at finde mig til rette, hvilket i Ford GT ikke betyder at indstille sædet – det kan nemlig ikke rykkes. I stedet kan pedalerne rykkes frem og tilbage sammen med rattet, så det er muligt at få den korrekte afstand til dem fra det fastboltede sæde. Konstruktionen er løftet direkte fra racerbilen, hvor det er vigtigt, at førerens vægt til enhver tid er placeret det samme sted af hensyn til vægtfordeling.

Med motoren allerede i gang er det bare at vælge "D" på det lille drejehjul, der bestemmer gearene i den 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse, som motoren er monteret til. Gearvælgeren ligner i øvrigt til forveksling den, der er i den nye Ford Focus med automatgear. Nå ja, tænker jeg – en Ford GT er jo også en slags Ford.

Ford GT blå V6 superbil åben dør centermotor kabine interiør gearvælger

Gearvælgeren sidder mellem sæderne, og ligner den fra den nye Ford Focus.

Ekstrem acceleration

Det første der slår mig, mens jeg stadig kører rundt i den søvnige tyske by, hvor slottet ligger, er hvor letkørt Ford GT er. Den er ikke direkte komfortabel, men den er heller ikke ulidelig hårdt affjedret – i hvert fald ikke så længe jeg holder mig ude af Sport- og Track-indstillingerne. Før vi når de mere kringlede stykker asfalt, disker ruten op med et stykke autobahn uden hastighedsbegrænsning. Selv om vejen er fugtig, trykker jeg lidt til V6-motoren på 3,5 liter med 655 hk og 750 Nm lige bag sæderne.

Så let som ingenting og uden det store drama cruiser den blå centermotorsportsvogn op på 200 km/t – i bakspejlet spotter jeg, at hydraulikken har skudt hækvingen op. Jeg føler mig tryg nok til at klemme lidt mere power ud af motoren, og da jeg skifter to gear ned og sender pedalen til højre på dykkertur mod bilens bund, eksplodere både horisonten og lydbilledet i kabinen. 


At gå fra at cruise stabilt ved 200 km/t til at opleve akut tunnelsyn ved accelerationen fra 200 km/t og op er svært at blive træt af, og Ford GT gør det på én gang uden at måtte anstrenge sig men stadig knusende overbevisende.

Ford GT blå V6 superbil åben dør centermotor køre profil asfalt EcoBoost

Vejene rundt om Köln er våde og kolde.

Understyring, overstyring og alt i mellem

Jeg drejer af motorvejen og begynder at klatre op ad i bjergene. Her er vejene mørke, kolde og smattede. Jeg får det første gang at mærke, da Ford GT'en let understyrer i en kurve ved ikke særlig høj fart. Jeg bliver igen mindet om, at Cup-dæk skal have varme og optimale forhold, før de begynder at bide i asfalten.

De næste 30 minutter går med mere understyring, lidt overstyring og en enkelt firehjulsudskridning, indtil jeg opgiver at få varme nok i dækkene til et entusiastisk tempo – i hver fald på disse bjergveje.

Længere nede åbner vejene sig op, tørrer op og pludselig byder mulighederne sig for at holde på i sving. Svingene hernede er dog langt mere åbne, hvilket har forvandlet situationerne fra 2.-gearssving til 3.-gearssving – og når en Ford GT tager et sving i tredje gear med krudt på, skal jeg hilse og sige, at det går stærkt. Undervognen virker nu helt upåvirket af elementerne, og hverken krænger, vugger eller viser sig ustabil på andre måder.

Alligevel er der masser af kommunikation fra Ford'en, så jeg føler mig konstant i balance med bæstet. Styretøjet er tungt, hydraulisk og spækket med feedback. Faktisk er det en kende for tungt ved bykørsel – men det tilgiver jeg GT'en, for alt ved den falder i hak, når der er tryk på kedlerne, og bilen bevæger sig kvikt.

Ford GT blå V6 superbil åben dør centermotor køre sving profil asfalt EcoBoost

I sving føles Ford GT både naturlig og ultra effektiv.

Ford GT har kørt over 11.000 kilometer

Min tid med Ford GT er slut – jeg er på vej tilbage til slottet, hvor jeg afhentede den. Ved den sidste kørsel gennem byen forsøger jeg at suge det sidste til mig ved at gå på opdagelse i kabinen.

Den er spartansk og blottet for det drama og digitaliserings-race, der præger både italienske og britiske konkurrenter. Ford'en føles trimmet uden at være billig...men udviklingen sideløbende med racerbilen er tydelig – her er intet overflødigt. Altså lige på nær en touchskærm, der ligesom gearvælgeren sender tankerne hen på resten af Ford's modelprogram.

Jeg spotter nu i triptælleren, at supersportsvognen har rundet over 11.000 kilometer. Og sådan er det med Ford GT – det er en superbil, men det er også en Ford, så den skal kunne holde til at blive brugt. Jeg bed heller ikke mærke i, at bilen føltes slidt eller brugt – ikke engang i kabinen.

...jeg gad godt ha' brugt den noget mere. Jeg håber ikke, det er sidste gang, jeg kommer til at sidde bag rattet af en Ford GT.

Ford GT Blå front slot Frederik T. Frey superbil supersportsvogn centermotor EcoBoost V6

Det er tid til at aflevere Ford GT'en efter en begivenhedsrig dag.

Velkommen i loungen

Du har netop læst en artikel fra samlingen i Freddies Lounge.

Freddies Lounge er et tilbagelænet sted, hvor der er plads til de skæve historier, den passionerede fortælling og slyngelstue-beretninger. Din vært i loungen er testkører og motorjournalist Frederik T. Frey, der disker op med højdepunkter fra såvel den personlige garages indhold som fede køreoplevelser qua jobbet på Bil Magasinet. Mellem de bløde og smagfulde møbler bor en BMW 318iS Coupé, ”Bedstefars Taunus” (en Ford 17M RS P7B) og en Cadillac CTS – på liften hænger kærestens Buick Skylark GS...når hun altså ikke er ude at lufte amerikanerens 6,6-liters Big Block-V8'er.

Se resten af arkivet i Freddies Lounge ved at klikke her.

Freddies Lounge Frederik T. Frey Bil Magasinet BMW 318iS Coupé E36 1997 Ford Taunus 17M RS P7B 1970 Cadillac CTS V6 2003 Buick Skylark GS V8 1966 Værksted Garage

Velkommen i Freddies Lounge.

Du kan få mange flere gode historier i Bil Magasinet, som udkommer hver måned. Få de første 6 numre af Bil Magasinet direkte ind gennem brevsprækken. Prisen er kun 199 kr. Du sparer 220 kr. Læs mere om det gode tilbud lige her.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.