Ford 17M RS P7B motor V6 Frederik T. Frey Freddies Lounge 2018

Ford V6-motorrum: Fra skrot til slot

Freddies Lounge: Det tog mange måneder. Men med hjælp fra flere sider er V6'eren og motorrummet i Ford 17M RS'eren genfødt.

10. december 2018 af Frederik T. Frey

Forord

Enhver god bog har et afsnit, der takker de involverede – ofte er det på de bagerste sider.

I denne artikel vender jeg det på hovedet, da intet ved dette projekt var muligt uden hjælp fra følgende personager – derfor fortjener de at blive nævnt først:

Eskild Nordby Kristiansen – bilens chefmekaniker til alle tider under mit ejerskab, der har stået for AL af- og påmontering af motor, gear, kardan, aksler, ophæng samt karrossedele. Det er også Eskild, der har skiftet begge vanger samt lakeret hele motorrummet samt luftfilterkasse i karrossefarve...og nå ja svaret på spørgsmål fra mig på daglig basis.

Jette Elisabeth Skylark – bilens ejers bedre halvdel der har taget mere end sin tørn med slibe- rust- male- og andet hjælpearbejde. At holde humøret højt og holde den til tider meget frustrerede ejer ud, har også været på to-do-listen.

Jeppe Gudmandsen – primus motor på afrensning, ventilindstilling samt skiftning af termostat og mange pakninger i den 2-liters Köln-V6.

Tommy Flauensgaard – mekaniker på og indehaver af Esso-tanken i Sorø, der skiftede olietyve og via karburator-massage fik 17M RS'eren til at spinne og ikke mindst gennem et syn med friske nummerplader.

Ford 17M RS P7B motor V6 sort Frederik T. Frey Freddies Lounge 2018 beskidt

Motor og motorrum så skrækkelige ud på Ford 17M RS'eren fra 1970, før vi gik i gang.

Ford-projekt på seks måneder

“Din bedstefar ville være stolt over alt det, der bliver gjort ved den gamle Ford”. Ordene falder på et tørt sted og kommer fra min gode ven og Ford’ens chefmekaniker, Eskild. Vi er i gang med slutspurten efter seks måneders hobbyarbejde.

Efter flere sammenhængende dage både over og under min Ford Taunus 17M RS’eren har vi begge ondt i ryggen, men kan se en ende på denne sæsons store projekt: Komplet udskiftning af de forreste vanger samt optimering af motor og lakering af kardan, gearkasse og motorrum. Ordene giver et ekstra arbejdsboost, for netop bilens forbindelse til min bedstefar er alfa og omega for mig. 
Ford 17M RS P7B motor V6 Frederik T. Frey Freddies Lounge 2018 rust vange

Flere steder i de gamle vanger var der lapper, huller og huller i lapperne – de måtte udskiftes.

Min bedstefar, der tidligere ejede den sølvgrå Ford, gik bort i 2002, og siden har baghjulstrækkeren skiftet hænder et par gange, indtil jeg fandt bilen og købte den tilbage til familien for et par år siden. Lynhurtigt efter købet stod det klart, at forvangerne ikke ville klare et syn. Resten af undervognen er i langt bedre stand, så det blev klaret uden svejseapparat sidste vinter. Men i år var der ingen vej uden om de rådne og gennemlappede vanger.

Ford 17M RS P7B motor V6 Frederik T. Frey Freddies Lounge Köln 2018 skilt ad

Splittet ad – ellers er den jo ikke til at arbejde på.

Snavset V6-motor

For at kunne komme til blev motor, gearkasse, fortøj og kardanakslen afmonteret. Motoren røg i en stander, så jeg kunne gå og shine blokken op samt skifte diverse pakninger og stille ventiler. Tidligere årbogsredaktør her på forlaget, Jeppe Gudmandsen, nærmest tiggede om at hjælpe til. Hans første opgave gik på at fjerne 48 års snavs på Køln-V6’eren med en højtryksrenser. 
Ford 17M RS P7B motor V6 Frederik T. Frey Freddies Lounge 2018 snavs

Før renoveringen var det fuldstændigt umuligt at se, om motoren lækkede eller dryppede – alt var smurt ind i møg og snavs.

Inden diverse pakninger blev skiftet, lakerede jeg blok og ventildæksler. Jeg har selv påført den sorte lak – og det kan ses. Jeg trøster mig dog ved, at motorens særlige "Bedstefar-detaljer" med det røde oliedæksel og håndtag på oliepinden blev rigtig flotte. Takket være gamle billeder kan jeg se, at motoren så sådan ud, da bedstefar ejede bilen.

Ford 17M RS P7B motor V6 sort Frederik T. Frey Freddies Lounge 2018.jpg

Mørke kræfter klar til montering efter let optimering. Gearkassen (ikke med på billedet) til V6’eren er en 4-trins manuel med gulv-gearstang.

Efter et vellykket skift af bundkarspakningen fik Jeppe og jeg et chok, da vi fjernede ventildækslerne. Mellem ventilfjedrene lå små stykker, der lignede knust metal. Heldigvis reagerer de ikke på en magnet, og efter samtale med et fremtrædende medlem af den danske P7-klub fandt vi ud af, at det var olietyvene, der var blevet gamle, hårde og meget porøse. Skift af olietyvene blev tilføjet på den længere to-do-liste.

Ford 17M RS P7B motor V6 Frederik T. Frey Freddies Lounge 2018 bagagerum

V6'eren bliver fragtet med stil fra mit værksted til Eskilds værksted, hvor resten af bilen holder.

Motorrum gøres klar til finpudset V6'er

Alt imens Jeppe og jeg baksede med motor, fik bilen skåret de gamle vanger ud, og de nye blev banket på plads. Jeg besøgte flere gange bilen og hjalp til med arbejdet. Hver gang gøs jeg over det metal, Eskild skar af den gamle Ford. Chefmekanikeren var dog overrasket over, at det ikke stod værre til med den gamle Ford. “Jeg skulle ikke så langt op ad inderskærmen, før metallet var fint”, lød det helt roligt. Og jeg kan godt se, hvad han mener, for de fleste andre P7’ere har ikke overlevet så længe som min.

Inden motor, gear og kardan blev monteret i det nyrenoverede og nu sprøjtelakerede motorrum, havde jeg lejlighed til at fikse endnu en "Bedstefar-detalje".

Ford 17M RS P7B motor V6 Frederik T. Frey Freddies Lounge 2018 vange svejse

De friske vanger var tiltrængt, og selv om jeg sjældent kommer derned og kigger, nyder jeg, at det er lavet rigtigt pænt.

Husk "Bedstefar-detaljerne"

Inden motor, gear og kardan blev monteret i det nyrenoverede og nu sprøjtelakerede motorrum, havde jeg lejlighed til at fikse endnu en "Bedstefar-detalje". I sin tid monterede min bedstefar et blåt tretonet kompressorhorn. Efter en kærlig slibning og tur med spraydåsen er trompeterne mere blå end nogensinde. 

Ford 17M RS P7B motor V6 Frederik T. Frey Luftfilterkasse Freddies Lounge 2018

Luftfilterkasse i karrosse-farve – en "Bedstefar-detalje" ligesom et blåt kompressorhorn og rødt dæksel til motorolien.

Luftfilterkassen blev lakeret sammen med motorrummet i karrossefarven (endnu en "Bedstefar-detalje"). Køleren sang på sidste vers – jeg fik den gamle restaureret hos Kølersmeden i Ringsted – prisen blev 4.347 kr.

Herfra er Taunus’en klar til at komme på fint besøg hos den gamle Esso-tank i Sorø, som stadig fungerer som værksted, hvor den bl.a. får skiftet olietyve, justeres ind og gøres klar til syn – fortsættelse følger...

Ford 17M RS P7B motor V6 færdig kompressorhorn Frederik T. Frey Freddies Lounge 2018

Det færdige resultat – ikke et øje tørt!

Velkommen i loungen

Du har netop læst en artikel fra samlingen i Freddies Lounge.

Freddies Lounge er et tilbagelænet sted, hvor der er plads til de skæve historier, den passionerede fortælling og slyngelstue-beretninger. Din vært i loungen er testkører og motorjournalist Frederik T. Frey, der disker op med højdepunkter fra såvel den personlige garages indhold som fede køreoplevelser qua jobbet på Bil Magasinet. Mellem de bløde og smagfulde møbler bor en BMW 318iS Coupé, ”Bedstefars Taunus” (en Ford 17M RS P7B) og en Cadillac CTS – på liften hænger kærestens Buick Skylark GS...når hun altså ikke er ude at lufte amerikanerens 6,6-liters Big Block-V8'er.

Se resten af arkivet i Freddies Lounge ved at klikke her.

Freddies Lounge Frederik T. Frey Bil Magasinet BMW 318iS Coupé E36 1997 Ford Taunus 17M RS P7B 1970 Cadillac CTS V6 2003 Buick Skylark GS V8 1966 Værksted Garage

Velkommen i Freddies Lounge.

Giv Bil Magasinet i julegave

Giv Bil Magasinet i julegave til en du holder af. Vi har gjort det nemt og hurtigt at give gode julegaver. På Magasinetgaver.dk kan du nemlig nemt og hurtigt få julegaven i hus. Du bestemmer selv, om det skak være 5, 8 eller 12 måneders abonnement på Bil Magasinet. Læs mere om julegaven her

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.