At bruge floskler som “en juvel i en mødding”, når man forsøger at beskrive den faceliftede Ford Mustang GT Fastback, er naturligvis en grov forenkling. Men der er ingen tvivl om, at svendestykket i den amerikanske sportsvogn er klumpen af aluminium, der ligger under potensforlængeren af en motorhjelm. Herunder bor et monster af en motor, der vækker varme minder om fortiden, mens den forsøger at holde sig aktuel.

Plastikdækslet er ikke den underskønne V8’er på fem liter værdig. Sugemotoren yder 450 hk.
© Foto: Frederik T. FreyV8'eren er vokset
På coupéens forskærm står “5.0”, som er måden, amerikanerne skriver fem-komma-nul på. Før faceliftet af Mustang var motoren også på 5,0 liter, men dykker man dybere i dataskemaet, kan man læse, at slagvolumen på motoren før faceliftet var 4.951 cm3, mens den i seneste aftapning er vokset til 5.038 cm3 – begge fem liter efter op- og nedrundingsregler. Motorens større råderum kommer fra en smallere forstærkningsforing indvendigt i cylindrene, som gør boringen en lille bitte smule større end tidligere.I den mindre nørdede afdeling af motorgennemgangen kan nævnes, at V8’eren nu præsterer 450 hk og 529 Nm. Et tal, der ikke nødvendigvis imponerer i 2019, hvor Audi, Mercedes, BMW og Alfa Romeo kan sælge dig en 4-dørs familiebil med 500+ hk. Men mens så godt som samtlige bilproducenter flittigt skruer kunstigt åndedragt i form af turboer, kompressorer eller hybridteknologi på deres præstationsmotorer, holder Ford fast i sugemotoren.

Hov, hov! Er det ikke Ford (Taunus) 17M RS'eren ved siden af Mustang’en på Esso-tanken i Sorø? Jo, de to biler følges fint ad.
© Foto: Frederik T. FreyTrækker, trækker og trækker
På grund af fraværet af trykladning er Mustang befriet for flere moderne sygdomme, som bilproducenterne forsøger at omgå ad flere veje. V8-motoren, der i øvrigt har de to rækker af cylindre i en vinkel på 90 grader og lystrer navnet “Coyote”, elsker omdrejninger! Faktisk tager den 7.500 o/min, inden begrænseren sætter en stopper for galskaben.Den maksimale effekt ydes lige under stopklodsen ved 7.000 o/min. Leveringen af kræfterne føles ubønhørlig og brutal. Og selv om det naturligvis ikke kan have hold i virkeligheden, føles accelerationen fra 120-200 km/t ligeså knusende som fra 50-120 km/t, hvis køreturen skulle ende på den tyske Autobahn med fri fart.

Kardantunnelen fylder en del i kabinen, der byder på et retroinspireret rat med digitale instrumenter.
© Foto: Frederik T. FreyMindre tørstig end frygtet
Før faceliftet havde automatgearkassen seks trin, men det er ikke længere nok. Ford tager førertrøjen på, når det kommer til antallet af gear i en konventionel automatgearkasse. 10 trin (!) har den nu. De to øverste trin fungerer som en slags overdrive-gear i hverdagen, hvilket sænker brændstofforbruget en smule. Modellen er opgivet til 8,3 km/l, men i løbet af testugens 1.200 km lykkedes det at få forbruget ned på imponerende 9,9 km/l med hovedparten af kørslen på motor- og landevej.
Sorte 19” alufælge er en del af GT-behandlingen af Mustang Fastback. Testbilen står i samlet 818.346 kr.
© Foto: Frederik T. FreyAutomatgear med 10 trin
Ved almindelig kørsel fungerer den 10-trins automatgearkasse glimrende. Men antallet af trin og en ivrig software gør den skizofren under dynamisk kørsel. Her må du selv overtage styringen af gearene via paler bag rattet. Mustang V8 med 6-trins manuel gearkasse er 33.370 kr. billigere.Om resten af bilen er en mødding må være op til den enkelte, men én ting er sikkert: I et land som Danmark drejer folk nakken af led, når en Mustang V8 kommer pludrende. Den orange lak skal have sin del af blikfangs-æren.
Undervognen på testbilen har MagneRide, der gør dæmperne adaptive med en magnetisk væske, der kan ændre viskositet via elektrisk spænding. Mustang er medgørlig og føles også mere tøjlet i sving end tidligere. Altså lige indtil du overskrider en usynlig grænse, hvor amerikaneren slår dig over fingrene med en (for) bred bagende, der sætter reflekserne til at styre kontra på en alvorlig prøve.

LED-forlygter er standard på Mustang, og GT har et unikt kølergitter. Metallakken koster 22.823 kr.
© Foto: Frederik T. FreyFord Mustang 5,0 GT Fastback Aut.
Pris 731.485 kr. | Motor V8, 5.038 cm3, 32V
Ydelse 450 hk ved 7.000 o/min, 529 Nm ved 4.600 o/min
Topfart 250 km/t | 0-100 km/t 4,3 sek.
EU-miks (NEDC2) 8,3 km/l
Velkommen i loungen
Du har netop læst en artikel fra samlingen i Freddies Lounge.
Freddies Lounge er et tilbagelænet sted, hvor der er plads til de skæve historier, den passionerede fortælling og slyngelstue-beretninger. Din vært i loungen er testkører og motorjournalist Frederik T. Frey, der disker op med højdepunkter fra såvel den personlige garages indhold som fede køreoplevelser qua jobbet på Bil Magasinet. Mellem de bløde og smagfulde møbler bor en BMW 318is Coupé, ”Bedstefars Taunus” (en Ford 17M RS P7B) og en Cadillac CTS – på liften hænger hustruens Buick Skylark GS...når hun altså ikke er ude at lufte amerikanerens 6,6-liters Big Block-V8'er.
Se resten af arkivet i Freddies Lounge ved at klikke her.

Velkommen i Freddies Lounge.