Ford 17M RS P7B sedan Køln Taunus stålfælge

De originale RS-stålfælge står farvemæssigt godt til Ford’en med sølvlak, krom og mørke detaljer.

Dilemma: Skal Frederiks gamle Ford køre på originalfælge?

Vores Biler: Redaktionschef Frederik T. Frey elsker looket på sin Ford 17M RS... men er det tid at gøre veteranen mere original?

9. april 2021 af Frederik T. Frey

“Hey, du kører på forkerte fælge” er en sætning, jeg ofte må lægge ører til, når jeg løber ind i Ford P7-entusiaster. Og selv om jeg af de fleste får mange komplimenter for min gamle Kölner-Ford, har disse kommentatorer ret – i hvert fald hvis man ønsker at holde sin klassiske bil original og oprindelig i udtryk.

"Bedstefar-original"

Jeg kører på fælge i slot mag-design – både de og dækkene er en kende bredere end originalmonteringen for da slet ikke at tale om dækkenes profil, der er provokerende lavprofil med en dimension på 185/65R14 – tæt på utænkeligt i Ford’ens samtid. Min 17M RS har det udtryk, da det er eksakt sådan, den så ud, da min bedstefar, automekaniker Charles Haslund fra Lunde, brugte den til at køre Nordfyn tynd i forrige årtusinde.

Ford 17M RS P7B sedan Køln Taunus stålfælge profil Frederik T. Frey Flemming Haslund

Min Ford (Taunus) 17M RS fra 1970 kører, indtil videre, på fælge i slot mags-design – sådan så den ud, da min bedstefar, Charles Haslund ejede bilen.

Det er mindernes magt. Og af helt samme årsag har min bil også uoriginale men tidstypiske sidespejle samt en gummistødliste langs karrossen.

Nogle gange griber min iver for at bibeholde bedstefars look på Ford’en om sig. Flere detaljer som f.eks. luftfilterkassen i karrosserifarve og oliepindsgrebet i rød lak er genskabt, ligesom jeg hellere vil restaurere bilens eksisterende bolte, møtrikker, sæder, køler og andet frem for at erstatte med stumper, der ikke har været i min bedstefars hænder. Den strategi er ofte småbøvlet og langt fra billig – men det føles rart. Jeg plejer at sige, at min Ford er “Bedstefar-original”.

Ford 17M RS P7B sedan Køln Taunus stålfælge rust

De original RS-stålfælge var alt andet end pæne, før restaureringen gik i gang.

Ok, jeg vover pelsen

Med tiden er jeg alligevel blevet blød, og jeg kunne godt tænke mig at se min 17M RS på de originale “sølvbronchede” stålfælge med sorte detaljer og kromnavkapsler, som det så flot hedder i salgsbrochuren fra 1969. Heldigvis er jeg i besiddelse af et sæt originale – tilmed dem, der har tilhørt min bedstefar. Tidens tand har dog haft grundig fat i dem, og der er ingen vej uden om en fuldrestaurering.
Ford 17M RS P7B sedan Køln Taunus stålfælge skæv rust uden dæk

Udover de fire originale RS-stålfælge har jeg et reservehjul... som er vindt og skævt – udfra dette og gamle brochurer kunne det sorte mønster ses og genskabes.

Sandblæsning og flere lakeringer

Gladsaxe Metalsliberi er første hold på banen, og en sandblæsning samt grundlakering i sølv af fire stålfælge i størrelse 14” beløber sig til 2.250 kr. Næste, og langt mere bøvlede, step er RS-fælgenes unikke, sorte centerdetaljer. Ved første øjekast ser det rimelig simpelt ud, men ved nærmere inspektion er det tydeligt, at de sorte linjer skal ligge meget præcist henover forskellige fordybninger og f.eks. kun tegnes halvt op ad fælgenes fem egere.
Ford 17M RS P7B sedan Køln Taunus stålfælge lakering

Gladsaxe Metalsliberi er færdig med første step. Her gøres fælgene klar til de sorte og vigtige detaljer. I baggrunden holder malerens private '59 Cadillac.

Ford’ens meget trofaste chefmekaniker Eskild, der har en fortid som autolakerer, er venlig at påtage sig det møjsommelige arbejde. Eskild har også haft sprøjtepistolen i hånden, da motorrum og luftfilterkasse fik et frisk lag lak for nogle år siden. 

Ford 17M RS P7B sedan Køln Taunus stålfælge lakering sorte detaljer

Under afdækningen gemmer sig fire, flotte RS-stålfælge.

Årets julegave

De færdige fælge kom mig i hænde på selveste juleaften, hvor de tilmed var pakket fint ind med bånd og sløjfer. Tilbage nu er at finde kromnavkapslerne og få valgt dæk. Jeg har besluttet mig for at prøve ét af de moderne klassikerdæk, der ser tidstypiske og korrekte ud. Jeg føler mig overbevist om, at 17M RS’eren med smallere og højere dæk vil køre mere upræcist, men den oplevelse tager jeg med. Mit eneste håb er, at dæk og fælg kan holde tæt, så jeg slipper for at skulle køre med slange i dækket. Føles det helt skævt bag rattet og i hjertet, kan jeg altid skifte tilbage til bedstefars look med slot mags.

I Bil Magasinet skriver vi både om vores egne biler, om klassiske drømmebiler og om de allernyeste biler på gaden i Danmark. Lige nu kan du prøve at få 3 numre af Bil Magasinet i din postkasse for bare 99 kr. Læs mere og bestil her.

Ford 17M RS P7B sedan Køln Taunus stålfælge julegave Frederik T. Frey

Som prikken over det berømte i blev fælgene leveret juleaften med rødt gavebånd omkring. De frembragte store smil. 

Velkommen i loungen

Du har netop læst en artikel fra samlingen i Freddies Lounge.

Freddies Lounge er et tilbagelænet sted, hvor der er plads til de skæve historier, den passionerede fortælling og slyngelstue-beretninger. Din vært i loungen er redaktionschef og testkører Frederik T. Frey, der disker op med højdepunkter fra såvel den personlige garages indhold som fede køreoplevelser qua jobbet på Bil Magasinet. Mellem de bløde og smagfulde møbler bor en BMW 318is Coupé, ”Bedstefars Taunus” (en Ford 17M RS P7B) og en Cadillac CTS – på liften hænger hustruens Buick Skylark GS...når hun altså ikke er ude at lufte amerikanerens 6,6-liters Big Block-V8'er.

Se resten af arkivet i Freddies Lounge ved at klikke her.

Velkommen i Freddies Lounge

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...