Aston Martin DB11 2016 Coupe Sølv Silver Frederik T. Frey Freddies Lounge

Den nye Aston Martin DB11 skuffer!

Frederik T. Frey har været sydpå for at opleve den nye Aston Martin DB11 for første gang. Her er hvad han synes.

5. august 2016 af Frederik T. Frey

Hvor?

Firenze, Italien

Hvad er nyt?

DB11 er en spritny bil, der skal løfte arven fra den populære og ikoniske DB9. Udover nyt design er største og mest interessante nyhed under motorklappen. Her ligger en 5,2-liters V12 med to turboer – til sammenligning brugte DB9 en V12 på 5,9 liter uden ladetryk. Effekten fra den nye motor i DB11 er på 608 hk og 700 Nm, der alle sendes til baghjulene gennem en 8-trins ZF-automatgearkasse. Topfarten er svimlende 322 km/t, og 100 km/t kan fra stilstand nås på bare 3,9 sekunder.    

Hvem er konkurrenterne?

Aston Martin DB11 er mere en GT, end den er en sportsvogn. Englænderne selv mener dog, at den skal bringe komfort, raffinement og dynamik sammen i én pakke. Derfor er konkurrenterne mange og af forskellig karakter. En Bentley Continental GT kan overvejes, det samme kan en hurtig variant af en Porsche 911. Ferrari California T er også en mulighed.

Hvordan kører den?

Den nye V12-motor med turbotryk er virkelig en perle, og selv om lyden fra en sugemotor er skønnere, så vinder DB11's motor ved nærmere bekendtskab. Leveringen af power er fantastisk. Undervognen er desværre lidt skizofren, og kan ikke helt finde ud af, om den skal være komfortabel eller sporty. Det ender med, at den ikke rigtigt er nogle af delene. Til dynamik krænger bilen for meget og føles tung. Til komfort er der for mange vibrationer i bilen, for meget vindstøj og knirken fra samlinger i kabinen, der ellers er klædt i lækre materialer.  

Hvornår lanceres den?

DB11 er klar senere på året – det tager dog lidt tid, for de første 1.000 biler bliver personligt godkendt af øverste boss, Andy Palmer. Da der er tale om en håndbygget bil, er prisen derefter. Der er endnu ingen officiel dansk pris, men et kvalificeret gæt lyder på omkring fire mio kr.

VI SYNES...

DB11 giver en meget særlig oplevelse af at køre i en smuk bil med en gudemotor og mange lækre håndlavede detaljer. Men køredynamisk og på komfortsiden synes englænderen en smule bagud ift. konkurrenterne.

Freddies Lounge Frederik T. Frey Bil Magasinet BMW 318iS Coupé E36 1997 Ford Taunus 17M RS P7B 1970 Cadillac CTS V6 2003 Buick Skylark GS V8 1966 Værksted Garage

Velkommen i Freddies Lounge.

Velkommen i loungen

Du har netop læst en artikel fra samlingen i Freddies Lounge.

Freddies Lounge er et tilbagelænet sted, hvor der er plads til de skæve historier, den passionerede fortælling og slyngelstue-beretninger. Din vært i loungen er testkører og motorjournalist Frederik T. Frey, der disker op med højdepunkter fra såvel den personlige garages indhold som fede køreoplevelser qua jobbet på Bil Magasinet. Mellem de bløde og smagfulde møbler bor en BMW 318iS Coupé, ”Bedstefars Taunus” (en Ford 17M RS P7B) og en Cadillac CTS – på liften hænger kærestens Buick Skylark GS...når hun altså ikke er ude at lufte amerikanerens 6,6-liters Big Block-V8'er.

Se resten af arkivet i Freddies Lounge ved at klikke her.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.